За или против колите с десен волан? Дискусия по темата започна, след като пътен инцидент в столичния квартал „Надежда”, причинен от бус с „обратна дирекция”, завърши фатално за двама души.
Независимият депутат Георги Кадиев предложи тези автомобили да бъдат забранени у нас.
„Шофирането с десен волан определено е неудобно, но само за водачите, които не са свикнали с този начин на каране”, твърди Александър Паричков, чиято кола е с „британско управление”. Той е категорично против евентуална забрана за регистрация на коли с десен волан.
„Ако си добър шофьор и знаеш как да караш, винаги ще си двойно по-внимателен, защото си с десен волан. Аз се оглеждам по два пъти и нямам никакви проблеми”, твърди той.
Противниците на идеята за промяна в закона посочват още, че автомобилите с десен волан са дори по-безопасни в градска среда, защото водачите им имат по-голяма видимост към тротоарите.
Много експерти у нас обаче са на мнение, че рисковете при шофиране с десен волан са доста. Някои дори не намират предимства.
„Колко кандидат шофьори познавате, които са се обучавали на коли с десен волан?”, пита Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Най-големият риск при шофиране с десен волан е, когато водачът трябва да изпреварва.
Тогава видимостта към насрещното платно е намалена, казват и противници, и поддръжници на предложението за промяна в закона.
Експерти отбелязват обаче, че и за този проблем има решение – монтират се камери, които са свързани с монитор на таблото. Картината в реално време улеснявала водача.
„Слушаме най-различни теории за камери, за сензорни устройства и други, но защитниците на тази теза нека ми посочат един автомобил в България, който притежава такива приспособления”, коментира още Красимир Георгиев.
Нощното шофиране с десен волан също създава предпоставки за инциденти, отбелязва Георги Кадиев. „Начинът, по който фаровете са насочени, заслепява автомобилите от отсрещната страна”, посочва той.
Защо обаче много хора у нас си купуват коли с десен волан?
Причината е, че цената им е с около 30% по-ниска, отбелязват търговците на автомобили.
„Това са хора самоубийци. Никъде из Европа не е забранен десният волан, но хората имат самосъзнание. Българинът гледа да купи нещо евтино. Не мисли, че ще пребие сам себе си. Но най-често при катастрофа загива човекът, който е с правилния волан отсреща”, казва търговец.
Ако пък сте си купили кола с десен волан и не свиквате с управлението й, „обръщането” на волана излиза средно 2-3 хил. лв. в зависимост от марката на автомобила.
В Англия, например, шофирането с ляв волан е позволено, но само за 3 месеца.
Едва година по-късно същият автомобил има право да се движи по пътищата на Острова отново.
Вижте още във видеото: