Тази година близо 17 хиляди деца със специални образователни потребности посещават масова детска градина или училище с ресурсно подпомагане. За тях обаче не достигат ресурсните учители. През тази година на щат са около 1300. Нужни са поне още 300, за да се обръща достатъчно внимание на всяко дете.
Сега един ресурсен учител се налага да работи с по 20 деца, въпреки че броят им трябва да е наполовина. Ето защо, учителите в масовите училища често се превръщат в психолози, логопеди и ресурсни учители едновременно.
Шок… и напредък
Преди 10 години на бял свят се появява Дарина. Идва с името си, защото е истински дар за своите родители. Малко след раждането обаче я диагностицират със Синдром на Даун.
„Беше сериозен шок. Първоначално се опитахме да отречем цялата ситуация. Но след като се потвърди, трябваше много бързо да си стъпим на краката...”, разказва майката Росица Георгиева. Оттогава тя всеки ден се бори Дари да расте сред останалите деца.
Преди 4 години успява да я запише в масово училище и напредъкът е налице. Най-добре го вижда учителката й Ирена Тасева: „Никак не ни беше лесно в началото! Аз самата не знаех как да подходя и да стана близка с нея. Дари ни научи да се обичаме , да се изслушваме, да сме по-търпеливи!”
Недостигът на ресурсни учители се отразява и при нея – ще трябва да си помага сама, за да бъде полезна на Дари. Откриваме я на семинар за обучение на деца със синдром на Даун.
Това е първата по рода си такава лекция в България. Станала реалност по инициатива на родители на специални деца.
„Твърде дълго хората смятаха, че децата със Синдром на Даун не могат да четат. А те могат. Искам да науча и останалите как да го направят. Това е мисията ми. Заради сина ми, който също е специален, но чете от петгодишен. Сега е на 32! Видях промяната в него и искам да я видя и в останалите деца”, обяснява Натали Хейл.
А Дари вече е на път да покаже промяната.