Българите са едни от най-нередовните платци в Европа. Според годишното проучване на EOS Group за 2014 г. "Навици за плащане в Европа" една пета от българите закъсняват с плащането на сметките си, като средно се бавят около 29 дни.

Най-често с пренебрежение българите се отнасят към фактурите за парно и вода, защото те не могат да бъдат спрени веднага. Със закъснение се плащат и сметките към мобилните оператори. На другия полюс - най-изрядни българите са към ипотеката си и към сметките за ток.

Продължава обаче да има сериозно разминаване между фирмите, които събират задължения и хората, които трябва да ги платят.

Когато преди няколко месеца Петър Кашъмов останал без работа, той опитал да предоговори ипотечния си кредит, за да плаща по-малки вноски. От банката обещали, договорили се, но след два месеца Петър изненадващо разбрал, че е даден на частен съдебен изпълнител, осъден е и трябва да плати.

"В собствената ни държава живеем без никакви права и хора, институции, които имат малко повече власт реално мачкат работещите", казва Кашъмов.

И друг прецедент - възрастно семейство без роднини продължава да получава писма и закани от колекторска фирма две години, след като и двамата са починали. Лидия Делирадева, която е била тяхна съседка, смята това за недопустимо. "Тъй като смятам, че всяка колекторска фирма има начин да провери към кого праща поканата и дали този човек е жив и живее на този адрес", казва тя.

Изследването е направено през пролетта на 2014 г. сред 2600 компании в 12 държави: Белгия, България, Великобритания, Гърция, Германия, Испания, Полша, Румъния, Русия, Словакия, Украйна и Франция.

Българските компании получават със закъснение средно 25 на сто от издадените фактури, а други 5% отписват като несъбираеми. Бизнес клиентите се оказват доста по-нередовни от крайните потребители - те имат 28 на сто просрочени фактури спрямо 20 на сто от крайните потребители.

Средният период на забава на плащанията в България е 29 дни при средно 27 дни за цяла Европа. В България най-голям е делът на просрочените и отписани вземания при компаниите в сферата на търговията (37 на сто), следвани от сектора на услугите (30 на сто).

Традиционно изследването отчита, че финансовата дисциплина в западната част на континента е по-добра от тази на изток: 78 на сто от фактурите в Западна Европа и 72 на сто от тези в Източна се плащат навреме. Най-стриктна е финансовата дисциплина в Германия (83 на сто редовни плащания), докато България и Румъния са в другия край на класацията по този показател със 70 на сто плащания в срок.

В опит да се справят със задлъжнялостта българските компании дават все по-кратки срокове за плащане на своите клиенти в сравнение със средните данни за Източна Европа. Компаниите в страната се нареждат на второ място по срока на плащане, след Полша, като определят средно 38 дни за бизнес клиентите и 24 дни за хората.

35% от хората не плащат, защото са останали без работа, останалите обвиняват икономическата криза или имат да погасяват твърде много задължения. "Тази година изплува една много сериозна причина, а именно измама. Т.е. кредиторите, бизнесът смятат, че гражданите не си плащат, защото злоупотребяват", обясни Райна Миткова от Асоциацията на колекторските агенции.

Силовите методи за събиране на дългове са в историята, уверяват колекторските фирми. Но има и некоректни събирачи.

"Трябва да се знае, че много често тези задължения, които са дадени на колекторски фирми са погасени по давност. И реално погледнато колекторските фирми единственото, което правят е да тормозят хората", казва адвокатът Милен Михайлов. Давността на задълженията е между три и пет години