Изследване на Световната здравна организация сред 43 страни поставя България сред първите 10 с най-висок процент на тормоз в училище. Това посочи Красимира Чобанова, началник сектор „Детска престъпност” в Министерството на вътрешните работи по време на конференция по темата.
„Това се потвърждава и от онлайн изследване на УНИЦЕФ и Държавна агенция „Закрила на детето” през 2015 г. сред 6000 деца, от което става ясно, че вербалното насилие и физическата саморазправа е сред основните проблеми в училище. Според друго изследване на Института по криминалистика и криминология на МВР, около 60% от децата не се чувстват сигурни в училище”, каза Чобанова, цитирана от БГНЕС.
Полицията е провела над 7000 лекции в над 1500 училища през миналата година, а в 201 районни управления има структури, които се грижат за децата извън училищно време.
„На първо място причините и проблемите са социално-икономически и са свързани с трудностите на семействата от гледна точка на работа, финанси и конфликти в дома. Много деца са жертви на различни конфликти, свидетели са на насилието навсякъде. Темата за агресията не е само в училище и това показва всяка новинарска емисия. В 30-40% от информационния поток говорим за насилие – бити лекари, бити учители, войната по пътищата. Въртейки се в този порочен кръг, ние мащабираме проблемите и караме децата да следват погрешни модели”, посочи на свой ред зам.-министърът на образованието Деница Сачева.
По думите й през миналата година случаите на агресия сред подрастващите са с 396 повече, отколкото през 2015 г. Тя каза още, че от над 4300 училища в страната, само в 964 работят психолози или педагогически съветници. Най-остра е липсата на специалисти в области като Ловеч, Силистра, Кюстендил, Перник, Видин и Враца.