Заповед на здравните власти от петък регламентира връщането на още ученици в клас. Този път възстановяват присъствените учебни занятия в езиковите центрове и в училищата за ученици със сензорни увреждания.
Езиковите центрове
„Провеждането на присъствени групови занятия в езикови центрове, образователни центрове и други обучителни центрове и школи, организирани от юридически и физически лица се допуска при спазване на физическа дистанция от най-малко 1.5 м., носене на защитни маски за лице, хигиена на ръцете, редовно проветряване на всеки час и дезинфекция“. Това са мерките, разписани в заповедта на здравния министър.
„Когато сме в училище, часовете са по-различни и по-ползотворни. Дистанционното е добро, но присъственото има по-добър контакт”, споделят учениците в първия ден в клас след месеци на онлайн обучение.
„Колкото и да са интересни компютрите, децата започват да се демотивира, натрупва се умора”, допълва Цветозар Маринов, директор на няколко езикови центъра.
И прави равносметка - пострадали са и приходите, защото някои родители са забавили таксите, а други са се отказали.
От Асоциацията на езиковите центрове няколко пъти се обърнаха към властта да прекрати онлайн обучението. Според тях то води до лоши резултати на изпити и състезания.
„Това лято над 10 000 деца ще се явят на такива изпити, обикновено са учили около 10 години, за да стигнат до този изпит, на който разчитат да бъде вход към престижни университети”, казва Владимир Христов от Асоциация на езиковите центрове в България.
По данни на Асоциацията 15 до 20% от членуващите при тях школи са фалирали заради коронакризата.
Размерът на таксите обаче остава същият.
Училищата за деца със сензорни увреждания
А в училищата за ученици с увреден слух новината зарадва малки и големи. Въпреки това забраната да се носят шлемове се оказа сериозна пречка.
„Използваме маски, които имат прозрачна част на устните, по –удачно беше шлем, защото езикът е жестомимичен и е важно цялостното възприятие – не само жестовете, мимиката, интонацията”, допълва Севдeлина Джонгарска, директор на Специално училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Дечо Денев“.
350 деца от цяла България престои да се върнат тук до дни, за да учат отново заедно.
А според образователния министър в тези училища връщането е необходимо, за да се изпълняват терапевтичните дейности, работата с децата е пълноценна, когато е пряко в училищата.