Националната служба за охрана (НСО) не е укривала техническа неизправност на автомобила, използван от председателя на Върховния касационен съд Лозан Панов – назначената специална комисия не е установила данни за интервенция за разхлабване или отстраняване на крепителните болтове на автомобила и е квалифицирала случилото се като техническа неизправност. Това е причината компетентните органи да не са били уведомени.
Това се казва в официална позиция на началника на НСО ген.-лейтенант Ангел Антонов.
Тя беше публикувана на сайта на Службата късно снощи, след последните медийни коментари и гостуването на бившия служител в НСО полк. Николай Марков в предаването „Лице в лице“ по bTV.
„Направените публични внушения за желание на НСО да остане „встрани от случая“ и за преднамерена „подигравка с висш магистрат“ са груби и недопустими спекулации, извършени от лице, което като действащ служител на НСО многократно е наказвано от трима различни началници на службата и накрая дисциплинарно уволнено“, се казва в позицията на Антонов.
Той посочва, че ще се консултира за възможността да търси правата си по съдебен ред заради отправени обидни квалификации към Службата и персонално към него.
„Отказът на Софийска военно-окръжна прокуратура от 19 юни 2017 г. да образува досъдебно производство и наличието на обосновани съмнения за извършени нарушения по служба послужиха като основание за възобновяване на дисциплинарната проверка, която ще обхване всички служители, свързани с осигуряване на специализиран транспорт“, се казва още в текста.
Вижте пълния текст на позицията, публикувана без редакторска намеса:
„Националната служба за охрана осъществява специализиран транспорт като един от видовете охрана, предвидени в Закона за НСО. Службата намира за безсмислено и недопустимо да влиза в дискусия дали специализираният транспорт е охрана или не. Законите се изпълняват, а не се коментират. Считам, че позоваването на текстове от закона трябва да се прави отговорно и с познаване на буквата и духа на нормативния акт.
По повод публични внушения, направени в изявления пред печатни и електронни медии, че ръководният състав на НСО и лично началникът на службата са се опитали да укрият техническа неизправност на автомобил за специализиран транспорт, определен за охрана на председателя на Върховния касационен съд, заявявам следното:
1. По команден ред на 01 юни 2017 г., в 17.15 ч. бях информиран от заместника ми за установена липса на два съседни крепителни болта за закрепване на задното колело на автомобила. Водачът на автомобила е констатирал, че другите три болта са разхлабени и че се е наложило да ги „притегне“ преди да продължи пътя към София, през прохода Петрохан.
2. Във връзка с констатираната техническа неизправност на автомобила за специализиран транспорт, ползван от г-н Лозан Панов, незабавно разпоредих свикване на постоянната комисия за проверка на пътнотранспортни произшествия и инциденти за пълно, всестранно и обективно изясняване на фактите и обстоятелствата ,свързани със случая, установяване дали има индикации за умишлено въздействие върху автомобила, нанесените материални щети, изясняване на ролята и професионалните действия/бездействия на длъжностните лица, имащи отговорност за техническата изправност на автомобила. Разпоредих автомобилът да бъде оставен на отговорно пазене в служебния сервиз, под контрол на дежурните служители, а така също сервизът да бъде запечатан.
3. На 02 юни (петък) 2017 г. членовете на постоянната комисия пристъпиха към извършване оглед на автомобила, преглед на всички документи за извършени ремонти и техническо обслужване, запознаване със записите от служебното видеонаблюдение в гаража и на конкретното място за постоянно паркиране, както и тези при ежедневната проверка на контролно-техническия пункт за готовността на автомобила за експлоатация на 01.06.2017 г. Комисията не е установила данни за действия на лица, които са извършили интервенция за разхлабване или отстраняване на крепителните болтове на задната лява джанта.
4. В доклада си до мен членовете на постоянната комисия квалифицираха случилото се като техническа неизправност, вследствие на която са настъпили ограничени материални вреди, поради което не са уведомени компетентните органи.
5. В този контекст направените публични внушения за желание на НСО да остане „встрани от случая“, „за хвърляне на камъните в чужда градина“, за преднамерена „подигравка с висш магистрат“ не могат да бъдат оценени по друг начин, освен като груби и недопустими спекулации, извършени от лице, което като действащ служител на НСО многократно е наказвано от трима различни началници на службата и накрая дисциплинарно уволнено.
6. Не мога да отмина без внимание твърдението на същото интервюирано лице, че на него в движение му „е падал кардан, диференциал и двигател, откачал му се е капак на брониран автомобил“, като своеобразно доказателство за общото състоянието на системата за поддържане на техническата изправност на автомобилите, както и на контрола върху безопасността им. Определям това изявление като небивалица, защото такива пътни произшествия в историята на НСО, а още по-малко с участие на въпросното лице, не са се случвали.
7. Приемам за несериозни изявленията за някакви неконкретизирани нарушения във връзка с горивата в НСО. За тази страна от дейността на службата искам да предложа на въпросното лице незабавно да информира и компетентните органи.
8. Ще се въздържа от коментари по отношение на отправени обидни квалификации към службата и персонално към мен и ще се консултирам за възможността да търся правата си по съдебен ред.
Отказът на Софийска военно-окръжна прокуратура от 19.06.2017 г. да образува досъдебно производство и наличието на обосновани съмнения за извършени нарушения по служба послужиха като основание за възобновяване на дисциплинарната проверка, която ще обхване всички служители, свързани с осигуряване на специализиран транспорт“.