Ресорните министерства обмислят нови мерки за по-голяма безопасност по пътищата. Една от тях е ограничаване на скоростта в градовете. Започна обаче разгорещен дебат - безопасност или задръствания?
Ограничаването на скоростта е една от основните мерки за намаляване на жертвите на пътя. И за да няма задръствания в най-натоварените кръстовища в градовете.
В населените места ще бъдат обособени зони за движение със скорост до 30 км/ч, такива ще са например кварталните улици или около училищата.
Максимално допустимата скорост пък ще бъде намалена от 90 на 80 километра по двулентовите пътищата извън градовете, ако на пътя обаче няма разделителна преграда за насрещно движещите.
Друго предложение е часовете за кормуване да бъдат увеличени.
Деян Тричков е сред потърпевшите от високата скорост. Преди месеци е пометен на улицата от автомобил със скорост 90 километра в час. Оцелява като по чудо. Смята, че намаляване на скоростта ще намали и инцидентите а пътя.
„Има повече време за реакция, със сигурност ще бъдат спасени хора”, казва Деян.
От института за пътна безопасност смятат, че новото ограничение на скоростта няма да намаляване инцидентите, защото нарушителите няма да бъдат хванати.
„Създаваме правила, които не можем да контролираме, а защо не можем да контролираме - защото нямаме достатъчен брой камери на пътя”, смята Емил Марков.
За да се подобрят шофьорските умения на водачите пък се предлага увеличавана на часовете за кормуване от 31 на 50.
Асоциацията на пострадалите при катастрофи е съгласна, но пак пита – как ще се контролира взети ли са тези часове. „Това е картон на курсиста, в който се подписва, че е взел един час, но много често или се подписват настрани или се подписват на края на курса, че са взели 31 часа, а те са карали не повече от 15-20 часа”, обяснява Владимир Тодоров.
Предлагат се и по-строги наказания за превишените скорости. Например, при превишаване на скоростта, независимо по какъв път, с над 40 километра в час да се отнема книжката за месец, колата да се спира от движение пак за месец, и да има глоба 1 000 лева.
Мерките са обсъдени от експерти още в края на миналата година, предстои да видим каква част от тях и в какъв вид ще бъдат одобрени и въведени от отделните ведомства.