“Поискахме по бърза процедура Европейската комисия (ЕК) да ни отговори, тъй като първоначално беше комуникирано, че България влиза в Шенген по вода и по въздух”, заяви пред журналисти в Страсбург евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков.

Снимка: bTV Новините

Миналата седмица евродепутатите Андрей Новаков и Емил Радев настояха ЕК да се произнесе изрично дали речните граници и пристанища влизат в обхвата на споразумението за частично приемане на България и Румъния в Шенгенското пространство.

“По въздух няма тълкувание, защото в България има пет международни летища - София, Пловдив, Варна, Бургас и Горна Оряховица. Би трябвало и това да се случи и граничният контрол там да отпадне. Пристанищата по брега на Черно море попадат в този обхват. По-интересният казус е река Дунав. С изключително внимание очаквам отговора на ЕК, тъй като чух някои възможни тълкования, че границата ни с Румъния е само сухопътна. Много искам някой да ми обясни как река Дунав не е река и ако не тече вода в нея, то какво тече, за да не е по вода”, попита Новаков.

“Има нещо много важно, а именно пристанищата в Оряхово, които обслужват фериботите Оряхово-Бекет, Силистра-Къларъш, Русе-Гюргево, Видин-Калафат. Ако попадат в обхвата на това споразумение, означава, че и тировете, и пътниците би трябвало да не се проверяват и да няма граничен контрол, което би облекчило значително опашките по границите. Все пак един ферибот може да пренася до 12 камиона, а единият курс е около 30 минути. Ограничение за това колко ферибота трябва да имаме нямаме. Очаквам отговор от ЕК да го разтълкува”, обясни евродепутатът.

Той уточни, че тълкованието на ЕК се очаква да излезе в края на февруари.

“Очаквам да чуем и дата, в която ще бъдем приети и по суша. Според мен това не ограничава България в правото ѝ да издава шенгенски визи на трети лица и да участва в управлението на самата общност. България е част от Шенгенското пространство, считано от 1 април”, каза Новаков.