Сериозно раздвижване се наблюдава на авиопазара във Варна. Три големи нискотарифни авиокомпании откриват редовни линии до града от Западна Европа и Близкия изток.
Как новите дестинации ще се отразят на туризма и бизнеса по Черноморието и дали са положителни ефектите от тях.
Вече месец от Варна летят самолети на по-ниски цени до София.
Това лято се очаква начало на полетите до още девет дестинации – Берлин, Дортмунд, Мюнхен, Айндховен, Лондон, Милано, Ларнака, Тел Авив, а от октомври и до Брюксел.
Директните полети ще увеличат значително броя на пътуващите до Черноморието не само през лятото, но и извън активния сезон.
Редовните линии ще допълнят традиционно силния летен авиотрафик с целогодишни пътувания. Освен за отдих, Варна става привлекателна и за бизнес-пътувания.
„Това ще даде възможност за увеличаване на туристопотока не само през лятото, но и през зимата, говорим за модел да рекламираме града не само като лятна дестинация”, заяви Тихомир Патарински от Туристическия информационен център на община Варна.
Очаква се евтините полети да дадат тласък на балнеологията, конферентния туризъм и краткосрочните уикенд почивки и да насърчат местната икономика – търговия, ресторантьорство, транспорт, услуги. Варна става по-достъпна с оглед недовършената магистрала до София, изтъкват хотелиерите.
„Прогнозите ни са за огромен ръст, тъй като досега всяко идване на бизнес клиент до Варна беше свързано с транспортирането или от Истанбулското летище или от Букурещ”, каза Деян Колев, генерален мениджър на хотел.
При избор на евтин полет обаче трябва да се съобразим и с някои условности – ранната резервация е по-евтина, но допълнителният багаж може да оскъпи билета три пъти.
Например, ако пътуваме с дамска или лаптоп чанта, билетът струва 40 лв, с ръчен багаж – 100 лв., а с голям куфар плащаме 130 лв.
Други опасения са свързани с факта, че нискобюджетните авиокомпании започват да предлагат пакетни почивки, което ще се отрази негативно на туроператорите.
„Държейки в ръцете си една от основните компоненти – цената на полета – са в състояние да предлагат и да подбиват цените на големите туроператори и се създават условия за нелоялна конкуренция”, заяви Калин Сутев, управител на туроператорска агенция.
Очаква се практиката авиокомпаниите да изпълняват туроператорски функции да се затвърди в близките години.