Едва една трета от лотовете по АМ „Хемус“ могат да се строят законно, по останалите части на трасето се е работило в пълен разрез със закона, допуснати са множество нарушения, а в последната част от участъците няма въобще яснота откъде ще минава пътят. Това стана ясно от брифинг на министрите Виолета Комитова и Кирил Петков и строителния контрол.

Към момента са ясни две неща – плащани са изключително високи цени и завършването на аутобана до 2024 г. никога не е било сериозна цел на ангажираните с проекта.

Кой какво и къде е правил?

ДНСК са правили проверки на място и по документи по магистралата, направено е и подробно заснемане от въздуха. Проверките на договорите показват, че основната част от парите са отишли за наем на техника и доставка на материали… макар държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която официално се води изпълнител, да е признала, че само може да прави по максимум 3 км трасе за година.

Шефът на строителния контрол арх. Влади Калинов посочи, че по Лот 4 има строителни работи по 16,5 км от общо 26, макар да няма всички нужни документи. Според договорите, там е действала фирма „Парсек“.

На Лот 5 са установени строително-монтажни работи по 8,3 км от общо 23 км с участието на „Грома Холд“, макар отчуждителните процедури да не са били приключили и да няма одобрени инвестиционни проекти и издадени разрешения за строеж.

На Лот 6 вече няма незаконно строителство, след като при проверка по-рано тази година министър Комитова откри т.нар „паркинг за строителна техника“ на фирма „Европейски пътища“ и я показа на медиите. „ДНСК състави констативен акт на фирмата за доставка на материали, тя каза, че не е строител. В момента, в който приключихме кореспонденцията с фирмата, това нещо без никой да обяснява кой, как и защо, беше премахнато. Същият модел ще се повтори навсякъде, където констатираме незаконна дейност“, коментира арх. Калинов.

Министър Комитова отбеляза, че е странно, че собствениците на неотчуждени терени не са реагирали по никакъв начин на строителството в имотите си. Не такова е положението с Държавното горско стопанство, което е подало сигнал за това, че 87 дка гора са били унищожени при незаконно изхвърляне на земни маси. Според нея причината е, че строителите знаят, че остават неизвестни и така могат да си спестят разходи за законно депониране.

Калинов посочи, че лотове 7, 8 и 9 имат сериозни проблеми – разминавания с ОВОС, близост до складове с взривни материали и, като цяло, никакви документи, които да фиксират трасе.

Кога ще има магистрала?

Министър Комитова подчерта, че цената на „Хемус“ е 17 млн. евро на километър, докато в Полша това е най-високото ценово ниво и има участъци, които са наполовина по-евтини. В същото време, за строеното тук в момента няма никаква гаранция.

„Този тип незаконно строителство е гаранция за некачествено строителство – насипът е готов, но никой не гарантира колко е издръжлив и когато се положи асфалт, след няколко години виждаме набраздяване. Дефектите, които се явяват по други магистрали по други пътища, се състоят в тази тайна – земната основа под асфалта не е подготвена по правилата, не се носи отговорност за нея“, обясни още тя.

И тя, и арх. Калинов, и зам.-министър Шишков бяха категорични, че всичко това означава, че Лот 4-6 на „Хемус“ са все още с незапочнало строителство. Комитова призна, че ѝ е трудно да отговори на въпроса как ще продължи проектът.

В същото време тя отговори на обвиненията, че блокира завършването на аутобана до обявения по времето на ГЕРБ срок от 2024 г.: „Намерих документи, в които пиша, че договорите, които касаят Лот 1-3 от Ябланица до Велико Търново, се завършват до 2024 г. Това не касае цялата магистрала, следващите участъци предстои да бъдат строени“.