За недостиг на пилоти в гражданската авиация алармират от Асоциацията на българските авиокомпании. В момента 1/5 от нашите пилоти летят за чужди превозвачи. Както всеки друг проблем, така и този има своите корени. Всичко започва след отпадането на държавната поръчка за обучение на пилоти. Оттогава всеки, който иска да „изкарва хляба си” във въздуха, трябва да разчита на собствени средства или на авиокомпаниите.
Курсът струва от 45 до 50 хиляди евро в България и до 100 хиляди в Западна Европа. Това е непосилно за много хора, затова те предпочитат да сключат договор с авиокомпания, която да финансира обучението им. По този начин те се обвързват с превозвачите за дълъг период от време.
Държавната субсидия за обучението на летци отпадна преди 5 години. Така скъпото обучение се оказва голяма пречка, която може да бъде преодоляна или с инвестиции от авиокомпаниите, или с личните средства на малцината, които могат да си го позволят.
Ако сте от хората, които често летят, Емил Аврамов може би скоро ще пилотира вашия самолет. Обучава се в чужбина, където смята да остане и след като получи сертификата си. „В момента се уча на малки самолети, но мечтата ми е да управлявам един от най-големите - А380”, казва той.
По изчисления на бранша около 15 нови пилоти са необходими всяка година. Асоциацията на авиокомпаниите настоява държавната субсидия да бъде възставновена поне частично. В момента текат преговори.
„От бюджета след 2012 година вече средства за държавна субсидия не са се предвиждали. Ние се надяваме, заедно с колегите от други министерства, ще можем да го възстановим”, заяви зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.
По ирония, част от обучението на Емил се поема от Великобритания, където той учи. Липсата на пилоти не е само национален проблем. За световната индустрия ще бъдат нужни около половин милион нови летци през следващите 20 години. И това е обяснимо предвид постоянно нарастващия трафик. Всеки ден повече от 100 000 самолета излитат и кацат в целия свят.
Едно от решенията на проблема е внасятето на пилоти от други държави, но това няма да се случи в обозримото бъдеще, тъй като за истински недостиг може да се говори едва след 5-6 години, когато се очаква около 60 пилоти у нас да се пенсионират.