Мнозинството в Народно събрание прие решение министърът на финансите Асен Василев да преустанови до назначаването на служебно правителство разходите по консолидираната финансова програма.
От ПП-ДБ определиха решението като „саботиране във влизането в еврозоната и Шенген“ и „погазване на конституционния ред“. Втората сила в парламента обяви, че то ще бъде атакувано в Конституционния съд.
„Решението е прието в нарушение на Правилника на Народното събрание без обосновани мотиви и очевидно е противоконституционно“, подчертават от ПП-ДБ и припомнят за решение 10 на Конституционния съд от 28 септември 2021 г.
Това решение дойде след жалба, внесена от ГЕРБ. Не за първи път мнозинството в парламента налага ограничения върху изпълнителната власт.
През 2021 г. 45-ото Народно събрание наложи мораториум върху определени действия на Министерския съвет – кабинета „Борисов 3“.
Мораториумът беше наложен върху възлагането на концесии, включително определяне на концесионни възнаграждения, поемане и предоставяне на държавни заеми и други и върху извършване на разпоредителни сделки с недвижимо имущество, включително и на държавните лечебни заведения за болнична помощ.
Ограниченията от Народното събрание върху решенията на последното правителство на Бойко Борисов действаше от 22 април до 12 май, когато встъпи първото служебно правителство на Стефан Янев.
Решението беше атакувано в Конституционния съд. Парламентът няма право да налага мораториум над правомощията на кабинета, дори да е в оставка, беше изводът му от септември 2021 г.
„Фигурата на „правителство в оставка“ принадлежи към нормалното битие на парламентаризма. То е един постоянен елемент от конституционната държава, който присъства поради принципа за непрекъсваемост в държавното управление. В този смисъл парламентарно решение, с което се парализира част от дейността на правителство в оставка, представлява пряко отрицание на изискването за непрекъсваемост, като основно начало, върху което е изградено функционирането на изпълнителната власт и според което в нито един момент управлението на държавата не може и не бива да се блокира“, обяснява Конституционният съд.
„Недопустимо е с решение на Народното събрание временно да се спира изпълнението на установени от Конституцията и развити в законите правомощия на президента, на изпълнителната власт, включително и когато Министерският съвет изпълнява функциите си в условията на чл. 111, ал. 3 от Конституцията, на други държавни органи, установени от Основния закон и на съдебната власт“, реши Конституционният съд.