До 1 ноември пътните управления в страната трябва да са напълно готови за зимата. На територията на Югоизточна България проблем с почистващите материали няма. Не така стои въпросът с координацията между институциите. Технически проблем или недоразумение блокира всяка зима стотици шофьори по магистрала „Тракия”.
В базата на една от снегопочистващите фирми в региона всяка от машините е снабдена с джипиес, монтиран в таблото. Той показва не само къде се намира във всеки един момент този снегорин, но и колко гориво харчи.
Информацията в реално време обаче може да бъде проследявана единствено от фирмата и от пътната агенция. До нея няма достъп нито пожарната служба, нито областната управа, което пречи на координацията.
Падне ли сняг, участъкът между Бургас и Карнобат по аутобана става рисков. Колко са машините, които чистят на терен, обаче трудно може да се проследи дори от кризисния щаб кьм областната управа.
„Миналата година всичко го правихме през конферентни връзки – през 112, през нашите телефони, просто се забавя реакцията”, коментира Владимир Крумов – зам.-областен управител на Бургас.
„Ние не сме телефон за информация, ние сме за спасяване и оказване на първо съдействие на хората, които наистина са в беда”, обясни Наталия Миткова от Районен центьр 112 – Бургас.
„Всеки работи на парче и това е доста сериозен проблем за сьздаване на организация”, смята комисар Васил Василев – директор на РСПАБ – Бургас.
Почистваща фирма е създала организация да следи всички над 100 машини, с които разполага. „По закон ние трябва да предоставим кода на АПИ, те да ни проверяват. Те са контролиращият орган, не всички да ни гледат”, отбеляза Мирослав, който е ръководител „Транспорт” в снегопочистващата фирма.
Кодовете за достъп до информацията се сменят всяка година. Според фирмите има опасност от претоварване на системата или злоупотреби, ако повече хора разполагат с тях.
От Областната управа в Бургас са поискали от пътната агенция да получат достъп до системата, която трябва да започне да действа от 1 ноември.