3.4% от горивата са некачествени, това е заключението на инспекторите от Държавната агенция за метрологичен и технически контрол за миналата година. Ситуацията е променена значително през последните няколко години. През 2010-та 10% от горивата са били некачествени, а през 2009-та делът им е бил 15 %.

За над 1 милион лева са наложените през миналата година глоби за некачествени горива. „За нас няма големи, няма малки. Правим си изпитвания, има и при големите вериги, и при единични бензиностанции и при малки вериги, заяви Петър Костадинов.

Ако в лабораторията горивото се окаже некачествено, глобата за бензиностанцията започва от 10 хиляди лева за всеки показател извън нормата и стига до 100 хиляди лева.

Костадинов допълва, че е имало едно дизелово гориво, в което и плътността му не съответствашла на качеството и дестилационните характеристики и съдържание на сяра и какво ли не и такова гориво наистина може да е опасно за автомобила. По думите му такива резултати могат да дойдат само след умишлена намеса, съвсем съзнателно и вероятно за да извлече печалба.

Хванати са бензиностанции, които са добавяли керосин в дизеловото гориво, разтворители или нискооктанови бензини в бензина.

„Колата почва да пуши, да тресе, разходът се уваличава, просто човек трябва да натиска повече газ, за да върви”, обясни Валентин Илиев.

В този сервиз казват, че все пак случаите на повредени автомобли заради некачествено гориво са единични. Драстичният спад в случаите с разреждане на горива си обясняват с това , че всички бензиностанции са вързани към НАП.

Едно от най-масовите горива у нас остава тотално извън контрол. Никой не следи за качеството на пропан-бутана. Около 1 милион автомобили са с газови уредби. По изчисления на държавната агенция за метрологичен и технически надзор само апаратурата за една такава лаборатория ще струва 1.5-2 милиона лева. Затова прогнозите са, че контролът върху пропан-бутанът ще е възможен най-рано след две-три години.