Традицията за огромни намаления, опашки и лудо пазаруване, известна в САЩ и Великобритания като „Черен петък” набира популярност и в България. В САЩ денят е петъка след Деня на благодарността – когато е почивен ден и хората са свободни да дадат символичния старт на пазаруването за коледните празници.
Често обаче под големите табели за черни, зверски и адски намаления стоят фиктивни понижения на цените, неистински промоции и разнообразни търговски трикове.
Комисията за защита на потребителите разделя условно търговията на онлайн и офлайн когато дава съвети за какво да внимават клиентите. При физическите магазини триковете са едни, а при намаленията в интернет – съвсем други.
Димитър Марагаритов, председател на Комисията за защита на потребителите, посочи, че най-честият трик е да бъдат рекламирани големи намаления, а реално стоките да ги няма, да са малко на брой или да се обявят за изчерпани.
Друг трик е т. нар. намаление в намалението – когато стоката се продава известно време с намаление от напр. 20%, след това й се слагат 50% и се рекламира за понижена със 70%.
Един от проблемите при интернет търговията е появата на мними търговци, появили се специално за празниците или сайтове с неясна собственост. Друг проблем в онлайн покупките е т. нр. Техническа грешка, която се оптва да оправдае или прикрие липсващи стоки или др. проблеми.
От комисията подчертават, че няма намаление или промоция, което да анулира правото на отказ от покупката или право на рекламация. Това за законоуредени права и не подлежат на забраняване.
Ето и откъде тръгва истерията с черния петък.
Тълпи от хора, ексклузивни оферти, шопинг истерия и милиарди изхарчени долари - така изглеждат първите минути на Черния петък, когато се дава старт на голямото коледно пазаруване в Америка.
Няма ясна следа откъде започва историята на деня за промоции, а една от версиите е, че традицията тръгва от старите търговски тефтери. Там продавачите отбелязвали загубите в червено, а печалбите - в черно. Според други огромните задръствания и безкрайните колони от автомобили в навечерието на големия шопинг, дават необичайното име на този ден.
Само за миналата година американците са похарчили почти 70 млрд. долара. Заедно с големи харчове, идва и черната статистика - за последните 10 години в Америка са загинали 7 души, а 98 са ранени. Така името " черен петък" добива буквален смисъл.
Лудостта по пазаруването на този ден бързо се пренася и на Стария континент . Тази година очакванията са за ръст на поръчките онлайн, затова и една от най-големите компании за техника на Острова е готова да обработва по 141 заявки в минута.
В България шумно обявените намаления се очаква да привлекат стотици хора за голямото предколедно пазаруване. В един магазин кампанията ще продължи 4 дни, а търговците обещават отстъпки на техника до 50%.
Хермина Хачикян управител на магазина, посочва, че има различни видове клиенти – такива, които целенасочено идват и търсят конкретен продукт и такива, които правят емоционални покупки.
Въпреки обещанията за големи отстъпки много хора остават скептични. За Дима пазаруването е удоволствие и не вярва, че точно в деня на черния петък офертите са най-изгодни.
„Виждала съм по телевизията разбира се в Америка за черния петък. Стават страшни работи. Това просто е ужасно, защото хората се избиват за нещо по-евтино, но не знам дали си заслужава”, смята тя.
Преподавателят по маркетинг д-р Елена Костадинова коментира, че намаленията не само са част от маркетингов трик, но и целят привличане на нови клиенти и разчистване на стари стоки. По думите й много търговци вече избират да не участват в черния петък, защото големите намаления не винаги са им печеливши. Този ден е станал и нарицателен за консуматорство и материализъм.