Над две трети от мантинелите по пътищата у нас са стари и за подмяна, предупреждават неправителствени организации.
Повишава ли се рискът от по-тежки последствия след катастрофи, заради изхабените прегради?
Специалисти характеризират мантинелата като предпазния колан на пътя.
43-годишна жена загива на място след катастрофа на магистрала „Тракия” вчера. Старата ръждясала мантинела не успява да задържи камиона, който връхлита в насрещното.
Много участъци, не само по магистралите, но и по цялата републиканска пътна мрежа са защитени със стари мантинели, посочват от Асоциация „Пътна безопасност”.
Според пътната агенция обаче ръждата не е проблем. „Лошият външен вид на мантинелите, причинен от корозията на метала практически няма отношение към здравината и функцията, която те трябва да изпълняват”, смята инж. Георги Златев от агенция „Пътна инфраструктура”.
У нас с последно поколение мантинели се работи от едва 5 години. Досега такива са поставени по около 3000 км. от пътищата, остават обаче още 10 хил. км. със стари прегради.
Най-модерният начин за производство на мантинели е с горещо поцинковане. Тази технология им гарантира от 30 до 50 години живот.
Алтернатива на металните мантинели са бетонните заграждения, като в Гърция. „Те много по-лесно и по-бързо се поставят. Тяхната степен на задържане също е много висока, разбира се те трябва да бъдат произвеждани от сертифицирани производители”, поясни Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофите.
И бетонни, и метални прегради имат своите предимства и недостатъци, категорични са експертите.
Един линеен метър горещо поцинкована, еластична мантинела струва от 50 до 250 лв. в зависимост от трасето, където се поставя. При мостове и виадукти цената е най-висока.