Над 680 000 българи са пазарували онлайн стоки и услуги през изминалата година, сочат данни на националната статистика, цитирани от БТА. Броят им в сравнение с миналата година се е увеличил значително, докато за 2012 г. е имало реализирани около 520 000 онлайн покупки.
Значително е скочила и стойността на покупките за тази година - 2,2 млрд. лева при реализирани за миналата година 1,8 млрд. лева от онлайн търговия. За времето, през което у нас се води статистика за интернет пазаруването, стойността на закупените стоки е нараснала над 4 пъти - 543 млн. лева през 2006 г. и 2,2 млрд. лева през тази година.
Най-често българите са пазарували онлайн дрехи и спортни стоки - 68 на сто от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (33 на сто), стоки за дома (31 на сто) и покупките на билети за различни развлекателни събития (22,5 на сто) и др.
Най-значителен е делът на онлайн търговците от България - над 550 000 и дял близо от 81 на сто. Продавачи от страни-членки на ЕС са 333 хиляди или близо половината от пазарния дял на интернет търговията.
Хората от големите градове най-често са пазарували онлайн през тази година - над 480 000 реализирани стоки и услуги по интернет. На второ място по брой реализирани онлайн услуги идват обитателите на малките населени места - над 176 000 и близо 22 000 са пазарували онлайн от средно населени места.
Според последни данни на Евростат за онлайн търговията в ЕС - най-голям дял на онлайн купувачите е регистриран във Великобритания - 82 на сто от потребителите на
Интернет. Следват - Дания и Швеция - по 79 на сто, Германия – 77 на сто, Люксембург - 73 на сто и Финландия - 72 на сто. Най-висок дял от интернет-пазаруването е било за дрехи и спортни стоки - около половината от купувачите в Германия и Великобритания са си купили подобни стоки по електронен път.
В Швеция и Дания около 60 на сто от онлайн потребителите са предпочели да напазаруват места за пътуване или почивка. Купуването на книги, списания или електронни материали е най-силно разпространено в Люксембург - 47 на сто от потребителите и в Германия - 41 на сто.
Най-ниско е потреблението на услугата "Пазарувай онлайн" е отчетено в Румъния - 11 на сто от потребителите на Интернет. Не са малко и жалбите на европейските потребители срещу онлайн пазаруването: мрежата на европейските потребителски центрове ЕСС-Net, която обхваща 28-те страни на ЕС е регистрирала за миналата година над 31 хиляди жалби за онлайн покупки, което е повече от половината регистрирани жалби в ЕСС-Net.
В българската Комисия за защита на потребителите са регистрирани 537 жалби срещу електронни търговци, което е от два пъти повече в сравнение с 2010 г. и четири пъти в повече от 2009 година.