България е най-замърсената страна в Европа. С това заглавие международна агенция отново насочва вниманието към резултатите от годишния доклад на Европейската агенция за околна среда.
За жалост, това твърдение е вярно. Нещо повече - класацията за най-мръсен въздух „печели” град Перник. На второ място в негативната подредба отново е български град - Пловдив. На 4-то и 5-то също се нареждат наши градове – Плевен и Добрич.
София пък е най-мръсната столица. Тя попада на 11-а позиция в общата класация. Следващата посочена столица е чак на 57-мо място и това е Букурещ, на 75-то е Любляна. За сравнение - градовете в ЕС, в които въздухът е най-незасегнат от мръсотията, са Мадрид, Париж, Амстердам и Брюксел.
На какво се дължи замърсяването у нас и предприемаме ли мерки за подобряване качеството на въздуха? Причината е ясна - фините прахови частици. Те са основният и най-масов замърсител на атмосферния въздух. Отделят се от автомобилите, домашните печки и промишлените предприятия.
„Наистина България и София са едни от най-замърсените градове в Европа. Не можем да го скрием този факт”, казва Валери Серафимов, „Мониторинг на въздуха”.
Над 100 дни в годината дишаме въздух, съдържащ прахови частици над допустимата норма. Според регулациите на ЕС, подобни дни не бива да бъдат повече от 35.
„Трябва да знаете, че във всички градове, където се измерват тези частици, има проблем с този замърсител. Това са над 35 населени места - Перник, Пловдив, и всички окръжни градове”, допълва Серафимов.
Хилядите автомобили и задръстванията, битовото отопление, гъстите мъгли и ремонтните дейности тровят здравето ни. Обновяване на транспорта и по-често почистване на града са основни мерки, които трябва да се предприемат.
„Основният ни приоритет е обновяването на градския транспорт в столицата. Само за пример мога да дам, че от допълнителните метровлакове, дефакто ние спестяваме около 2,7 тона вредни емисии всяка година”, обяснява Мария Бояджийска, зам.-кмет на СО.
Според екоекспертите обаче, България е на челна позиция в Европа по процентите на въглероден оксид и серен диоксид, изхвърляни от индустрията и автомобилния трафик.
Очаква се през април тази година Изпълнителната агенция по околна среда и водите да публикува своя годишен доклад. По предварителни данни, новините няма да бъдат добри - не се констатира никакво подобрение на качеството на атмосферния въздух.