Младите шофьори у нас не знаят как се реагира в критична ситуация на пътя. В обучението им изобщо не е предвидена практика за шофиране при хлъзгав път.

Критичните ситуации на пътя за повечето от тях са само на теория и в листовките на ДАИ.

В най-голямата автошкола у нас на учебните коли се монтират специални приспособления, които ги превръщат... в шейна. „Когато е подготвен по-добре, след първото му хлъзгаво шофиране няма да го вадим от канавката”, коментира собственикът на школата Владимир Василев.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Този урок обаче в повечето школи не съществува. Защото се прави на полигон, а такива у нас почти няма.

В същото време младите шофьори имат желание да карат, а няма условия за изразходване на адреналина. Така експериментите се пренасят по улиците.

След като вземат книжка, повечето шофьори у нас приключват с уроците. Въпреки че някои от занятията, като това за шофирането в критична ситуация, може да спаси живот.

Какви грешки правим?

Раждаме се с грешни инстинкти, категоричен е Васил Жеков от Академията за безопасно шофиране „Павел Жеков”. Той обучава водачи на полигон в условия, които симулират екстремни ситуации на пътя.

„Воланът – шофьорите го пипат повече, отколкото е нужно. Като загубим контрол, какво правим ние – веднага хващаме волана – ляво, дясно, ляво, дясно… Строго забранено!”, подчертава той. Резултатът може да е опасният „камшик” и 360-градусово завъртане.

Снимка: bTV

Всичко това е заради рязко подаване на газ или натискане на спирачките в завоя. „Нека се замислим – не скачаме ли първо на спирачките? Те удължават в завой спирачния път и помагат да загуби колата контрол – в завой. Няма рецепта, има само дозиране на газта. Тя трбва да се подава в правилния и да се отнема в правилния момент”, обяснява Жеков.