Младите шофьори у нас не знаят как се реагира в критична ситуация на пътя. В обучението им изобщо не е предвидена практика за шофиране при хлъзгав път.
Критичните ситуации на пътя за повечето от тях са само на теория и в листовките на ДАИ.
В най-голямата автошкола у нас на учебните коли се монтират специални приспособления, които ги превръщат... в шейна. „Когато е подготвен по-добре, след първото му хлъзгаво шофиране няма да го вадим от канавката”, коментира собственикът на школата Владимир Василев.
Този урок обаче в повечето школи не съществува. Защото се прави на полигон, а такива у нас почти няма.
В същото време младите шофьори имат желание да карат, а няма условия за изразходване на адреналина. Така експериментите се пренасят по улиците.
След като вземат книжка, повечето шофьори у нас приключват с уроците. Въпреки че някои от занятията, като това за шофирането в критична ситуация, може да спаси живот.
Какви грешки правим?
Раждаме се с грешни инстинкти, категоричен е Васил Жеков от Академията за безопасно шофиране „Павел Жеков”. Той обучава водачи на полигон в условия, които симулират екстремни ситуации на пътя.
„Воланът – шофьорите го пипат повече, отколкото е нужно. Като загубим контрол, какво правим ние – веднага хващаме волана – ляво, дясно, ляво, дясно… Строго забранено!”, подчертава той. Резултатът може да е опасният „камшик” и 360-градусово завъртане.
Всичко това е заради рязко подаване на газ или натискане на спирачките в завоя. „Нека се замислим – не скачаме ли първо на спирачките? Те удължават в завой спирачния път и помагат да загуби колата контрол – в завой. Няма рецепта, има само дозиране на газта. Тя трбва да се подава в правилния и да се отнема в правилния момент”, обяснява Жеков.