Метростанция „Европейски съюз” е най-старата в столичното метро - за построяването й бяха необходими 26 години. Тя е част от новата линия от "Обеля" до "Черни връх", която се очаква да облекчи трафика в София от петък. На 40 метра под земята, през античен град и през два противоатомни комунистически бункера минава втората линия на софийското метро. Новите 11 километра ще бъдат тържествено открити утре.

Преди европейските фондове да направят възможен строежа на софийското метро с днешните бързи темпове, станция „Европейски съюз", станция „НДК", както и тунелът между тях остават почти завършени, но пустеещи 26 години.

По ирония на съдбата станцията, наречена днес „Европейски съюз", е построена 12 години преди Европейския съюз изобщо да съществува (поне с това си име) - през 1981 година. Завършена е на етап „груб строеж" от тогавашните строителни войски. Иначе казано, млади български наборни войници, които работили за държавата, без да им плащат.

Имената на част от войниците на комунистическата народна армия, построили бъдещата станция „Европейски съюз", доскоро можеше да бъдат прочетени по стените на тунела. Авторите на надписите, уволнили се от армията през 81-ва, днес са поне 50-годишни и могат да се гордеят със своя принос към строителството на станция „Европейски съюз”.

През януари 2008 - точно преди строежът на втората линия да бъде подновен, екип на bTV влезе в метростанцията под НДК и извървя целия готов участък по тунела на влаковете до днешната станция „Европейски съюз", за да види какво е състоянието на подземното съоръжение, останало пусто почти 30 години.

През почти трите десетилетия, докато тунелите между НДК и хотел „Хемус” са изоставени, в София се носели легенди за колонии бездомници, които живеели в метро тунела и си били направили подводен плавателен канал. Разходката от преди 5 години показа, че част на линията наистина е била пълна с вода. В средата на единия от тунелите тогава бе намерена и лодка. Жители на подземния град обаче не бяха открити.

Повече от 30 години след първата копка на обекта, направена от Тодор Живков, станция „Европейски съюз”, ще бъде открита от председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу.

Един от инженерите, отговаряли за надзора на строителството на станцията, Венсан Русло каза пред bTV, че структурата е била много солидна. Почвата е била много напоена и най-трудно е било свързването на новата и старата структура. Трудно било отстраняването на две метални врати на бункерите.