Край на личните преценки за това кои улици и булеварди да се ремонтират. Подмяната на асфалта в София вече ще става по решение на специална машина.
Машината е поместена в камион. Под шасито му е закрепена рамка, която се влачи по пътя и данните от нея постъпват в компютър, където информацията се обработва. Това е първата такава машина в България и тя е собственост на Агенция „Пътна инфраструктура”. Днес беше първият й работен ден.
В задната си част камионът има резервоар, пълен с 11 тона вода. Този огромен натиск води до деформации в асфалта, които се измерват със специални датчици, закрепени върху рамката, която се влачи по пътя.
По думите на председателя на управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров субективният момент вече го няма. Решението кои улици да се ремонтират няма да се взима от някой кмет или общински съветник, а всичко ще е на база обективни условия. „Машината мери и казва - тука има нужда, тука няма нужда, тука ще издържи още пет години, тука ще издържи още десет, тука няма да издържи въобще, даже за ремонти е минал срокът,” обясни Лазаров.
Досега преценката за това дали асфалтът ще издържи, се правеше на око. Подвижната лаборатория е толкова прецизна, че може да измери в дълбочина какви поражения е нанесла зимата върху асфалта, независимо, че пътят изглежда в добро състояние.
От днес в рамките на седем дни ще работи машината, ще бъдат проверени шест улици и булеварди, които са заложени в нашата програма. Ще се работи, разбира се, бих искала през нощта предимно, за да може да не се пречи на движението,” каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Първи на оглед ще бъдат подложени булевардите „Никола Мушанов”, „Овча купел”, „Президент Линкълн” и „Арсеналски”.
Успоредно с измерванията, които подвижната лаборатория прави на главните булеварди на София, тече и програмата за запълване на дупките. От общината заявиха, че наближаващата зима не е причина кърпенето на дупките да спре, защото то се извършва по специална технология, която не се влияе от ниските температури през нощта. Нещо повече благодарение на тези кърпежи, асфалтът щял да презимува по-добре и напролет разходите за преасфалтиране щели да са по-малки.
Иначе изненади от снега не може и не трябва да има, защото тази година е създадена нужната организация. В това увери строителният министър Лиляна Павлова. Вече са осигурени 60 на сто от материалите за поддържането на пътищата през зимния сезон в цялата страна. Още от първи ноември техниката ще бъде на пунктовете, от които се тръгва за разчистване на снега.