Опит за зареждане на метан в бутилка за пропан-бутан - това е версията на газстанцията за фаталния взрив в Добрич. При инцидента една жена загина, а дъщеря ѝ беше ранена.
Газовата бутилка на взривеното такси е избухнала, без да се запали, твърдят от бензиностанцията.
„Няма възпламеняване и пожар, а е причинена от неизправна газова бутилка, която най-вероятно е манипулирана от собственика или от някой друг. Бутилката е за пропан бутан, а собственикът на колата е пожелал да зареди метан.”, смята представителят на бензиностанцията Димитър Димитров.
Техническа неграмотност е довела до трагичния инцидент, предполагат от Асоциацията на авто и газови системи у нас.
„Една пропанбутанова бутилка е изчислена да издържа до налягане от 30 бара, съответно една метанова бутилка издържа 300 бара. В момента, в който една пропанбутанова бутилка е поставена в система за метан, от това свръхвисоко налягане се е получил взривът.“, обяснява Георги Илиев от Асоциация на сервизите и вносителите на автогаз системи в България.
Двете системи - газова и метанова, имат различни накрайници и не би трябвало шофьорите да ги бъркат при зареждане.
„Зарядното за метан, което е коренно различно от зарядното за пропан-бутан, и вместо да мени накарйниците за зареждане, той е оставил метановото зарядно“, смята Илиев.
Колата е минала на технически преглед преди по-малко от месец.
„В момента на проверката на автомобила при техническия преглед не е имало монтирана налична газова уредба”, разкрива Стефан Милев от ИА „Автомобилна администрация" - Добрич.
Според експерти, обаче, само 10% от пунктовете у нас могат да проверяват газовите уредби. Останалите просто пишат, че автомобилът не е на газ, за да вземат парите за прегледа.