Преговори за максималния размер на пенсиите от догодина. Разговорите между социалното министерство, социалните партньори и експерти приключиха преди минути.
Според закона таванът трябва да падне от януари 2014 г., но само за новоотпуснатте пенсии. Това обаче ще е несправедливо спрямо старите пенсионери и е твърде вероятно те да оспорват в съда това решение. Ако обаче таванът падне за всички пенсионери ще са необходими около 120 милиона лева годишно, които пък няма от къде да се намерят. Затова решението на казуса се оказа трудна задача.
"Швейцарското правило е един от механизмите за индексиране на пенсиите. В българското законодателство през последните години е заложено т.нар. златно швейцарско правило за индексиране на пенсиите с 50% от ръста на цените и 50% от ръста на средния осигурителен доход. То присъства като законов текст от 2006 г., но не е било прилагано в чистия си вид.
Първите години е имало индексиране с по -високи проценти, а в последните години пенсиите бяха замразени и нямаше осъвременяване. От 2012 г. швейцарското правило беше заменено с механизъм за осъвременяване на пенсиите с индекса на потребителските цени от предходната година с мотива, че швейцарското правило е „скъпо" за осигурителната система в условия на криза.
В политическите и експертните среди се очертава консенсус за връщане на швейцарското правило от 2014 г. На базата на все още определени допускания за това каква ще бъде инфлацията и какъв ще е ръстът на средния осигурителен доход за 2013г., очакванията са, че по швейцарското правило пенсиите ще бъдат индексирани през 2014 г. с около 2,5 %, докато при използване на индекса на потребителските цени осъвременяването ще бъде с около 1,8%’, обясни Хасан Адемов.
На въпрос колко ще струва падането от 2014 г. на тавана за новоотпуснати пенсии и колко, ако е за всички, социалният министър заяви, че изплащането в действителни размери на всички пенсии ще е един допълнителен разход за следващата година в рамките на 120 млн. лв. Ако се приложи действащата норма и отпадне таванът само за новоотпуснатите пенсии, допълнителният разход ще е около 12 млн. лв. годишно”, смята той.
„Максималният осигурителен доход е въведен от 2000 г. и смисълът от него е стимулиране на доброволното пенсионно осигуряване. От друга страна, наличието му е регулатор на размера на пенсиите и той би позволил да се приеме отпадане на тавана за пенсиите, отпуснати от началото на 2014 г. От гледна точка на осигурителната система увеличаването на максималния праг води както до увеличаване на приходите от вноски, така и до увеличаване на разходите, защото таванът на пенсиите е свързан с него. Нетният ефект за бюджета на ДОО е положителен, приходите са повече от разходите. Заради това смятам, че политиката на плавно увеличаване на максималния осигурителен доход е благоприятна. Ако покачването е твърде високо, има опасност някои хора да променят осигурителното си поведение и разчитаният приход да не постъпи в системата”, точни Адемов.
Освен тавана на пенсиите трябваше да има дебат и за възможностите за ранно пенсиониране, право, на което имат хората работещи при тежки условия, както и тези в специализираните ведомство, но тази точка е отпаднала от дневния ред.
Плановете са да се върви към намаляване на възможностите за ранно пенсиониране, както неведнъж ни съветва ЕК.