Близо 2500 души остават без работа, след като два завода за автомобилно оборудване – в Плевен и Мездра, обявиха, че преустановяват работа до няколко месеца.
950 работници от три области – Монтанска, Врачанска и Плевенска, пътуват до завода за автомобилни кабели в Мездра.
Повечето са доволни и от условията, и от възнагражденията и трудно приемат, че фирмата затваря. Всеки втори е с кредит.
„Ами, какво ще правим, питайте хората със заеми какво ще правят. Хората от селата, остават без хляб“, споделя Веселина Маринова.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
По думите на Данаил Вутов, който вече осем години работи там, много работници пътуват от Търнава, Галиче, Алтимир, Борован, Добролево.
„15 години да работиш с тези хора и после из един път. Май излиза, че не сме нужни на никого“, казва Цветослава Тодорова, плачейки.
Някои вече са си намерили нова работа като Николай, на когото днес му е последният работен ден в завода.
„Всяко нещо си има начало и край и това му е краят на фирмата. Доколкото знам – много сме скъпи“, казва Николай Целов.
Собственикът на завода е японска компания. Тя планира да затвори филиала си в Мездра заради високите производствени и бързо нарастващите разходи за труд у нас.
По ирония на съдбата кметът на Мездра, с чието усилие преди 15 години предприятието отваря врати, сега ще стане свидетел на закриването му.
„Това е още едно доказателство, когато държавата закъснява с много мерки, в бизнеса е изключително важно да има предсказуема икономическа среда. У нас няма“, посочва кметът Иван Аспарухов.
Според официалната информация част от производството се мести в Молдова, другата – в Румъния. В Молдова минималната работна заплата е под 500 лева.
През юли германска корпорация също обяви, че до края на годината ще освободи 1300 души от завода си в Плевен, открит едва преди шест години с инвестиция за стотици милиони.