Хиляди българи бързат за почивка и пътуват по магистрала "Тракия". Според анализ на пътната агенция, откакто е завършена, по пътя за морето има три пъти по-малко инциденти.

Поли Захаринова е одитор по пътна безопасност. Опитът й е доказал, че магистралите спасяват човешки животи, защото там няма насрещно движение, автомобилите не минават през населени места, и не трябва да пресичат хора или животни. Старите участъци от магистралите ни обаче са опасни.

"В Англия например, когато на един път има повече от 8 инцидента на година, задължително се прави пътен одит на този път, за да се установи каква е причината, да се отстрани. След това този път е наблюдаван следващата година, за да се отстранят бъдещи злополуки", казва Захаринова.

Някои участъци от „Хемус” и „Тракия” не са ремонтирани от над 30 години. Миналата година по пътищата 1-и клас са загинали 133 души, а по аутобаните - 20. Най-често инциденти стават при несъобразена скорост, случва се хора да самокатастрофират и много рядко да се застигнат отзад.

"Последно време зачестиха ПТП-та в аварийната лента, когато участници в движението са аварирали, отстраняват някакъв проблем, тогава биват пометени от участници, движещи се в аварийната лента", казва Валери Митов, началник „Пътен контрол” към „Охранителна полиция”.

"Тракия" е първата ни и засега единствена завършена магистрала и ефектът от това е видим. Тя пое почти целия трафик между столицата и морето. В класация на най-опасните пътища номер 1 са първокласните с над 650 катастрофи годишно. На второ място са третокласните с близо 550 ПТП-та. Третото място е за второкласната пътна мрежа, където стават около 450 инцидента. По общинските пътища катастрофите са над 250 годишно, а по магистралите - малко над 150.

В момента се строят още 150 километра магистрали, така че другото лято аутобаните ще бъдат вече 750 километра.