Лошо качество на услугата в железниците и сериозни затруднения при техническата поддръжка на вагоните и локомотивите констатира Сметната палата в доклад за дейността на БДЖ „Пътнически превози".
Това е първият доклад, който институцията изготвя за дейността на тази компания, но той засяга и дейността на целия холдинг, който все още не се е преструктурирал. Макар докладът да очертава доста проблеми, поне засега возенето с влак остава безопасно, успокояват и проверяващите, и БДЖ.
Факт е обаче, че пътническите вагони и локомотиви са стари и амортизирани. В доклада си Сметната палата посочва, че близо 40% от вагоните са произведени преди 1980 г. - 30-40 годишни, а 4% от тях са още по-стари - излезли на перон преди 1974 г. Половината от локомотивите също са над 30-годишни, доставени преди 1980 г.
Освен това дружеството изпитва сериозни затруднения при извършването на основни ремонти, поради липса на бази и недостиг на квалифициран персонал.
Със средна скорост от 45 километра в час, с намален вагонен състав, закъсняващи и стари влакове качеството на железопътният транспорт у нас не може да бъде добро. Това потвърждава още докладът на Сметната палата.
„Проблем има не само с намирането на резервни части, но и с техния ремонт. Това произтича от липсата на достатъчно модерни депа за ремонт на вагоните и локомотивите,” обясни пред bTV зам.-председателят на Сметната палата Цветан Цветков.
Ремонтното депо в столичният квартал „Надежда” е най-голямото в страната. Всеки ден там се поправят десетки пътнически вагони. Макар и стари, влаковете са безопасни - уверяват от „Пътнически превози". „Не виждам проблем да се пътува с влаковете, всичко е безопасно, така че няма проблем да пътуват пътниците,” категоричен е управителят на дружеството Георги Иванов.
От доклада става ясно още, че има неизпълнени от страна на държавата ангажименти, което затруднява преструктурирането на холдинга. „Ние сме дали препоръки. Държавата да изпълни това мостово финансиране от 140 млн. лв., което е определено със закон. Т. е. тези средства да постъпят в холдинга и съответно в „Пътнически превози”,” настоява Цветан Цветков от Сметната палата.
Към момента холдингът е с над 700 млн. лв. задължения, но компанията „Пътническите превози” успява да се изтласка от дъното. За първото полугодие дружеството излиза на печалба с над един милион лева, в сравнение със същия период на миналата година.
От Сметната палата правят няколко основни препоръки, с които e запознат и министърът на транспорта. На този етап той и депутати от парламентарната транспортна комисия отказват коментар.
Според препоръките, държавата трябва да подкрепи финансово дружеството, за да получи то и кредит от Световната банка. Ръководството на БДЖ е внесло искане за увеличаване на цената на билетите с 5%, министър Данаил Папазов още не е дал отговор и по този въпрос.