Имахме много сериозна и критична нощ, над 2600 снегорина работиха, двойно е увеличен броят им. Това заяви в студиото на "Тази сутрин" министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя обясни, че фронтът се е движил от запад на изток, като най-големи затруднения и образували се поледици е имало в Русе и Велико Търново.

"Това наложи през нощта от 01.00 до 05.00 часа абсолютно всички пътища за всички автомобили да бъдат затваряни поетапно, за да бъдат обработвани против обледяване.

Леденият дъжд е много по-страшен от снега.

В момента най-критично е положението в Силистра. В областта са затворени всички пътища за тежкотоварния трафик, а поетапно ще се затварят и за лекия трафик.

Единственият все още отворен път е Силистра-Шумен. Затваряме Силистра-Русе покрай Дунав, Силистра-Варна също, защото снегът е много силен, обстановката е много тежка", каза министърът.

Лиляна Павлова отправи апел към пътуващите по магистрала Струма, Благоевград-Дупница, да шофират изключително внимателно, тъй като се е образувала много гъста мъгла. Магистралата е изчистена, няма сняг, но от изпаренията се образува мъгла.

Опасността от заледявания беше преодоляна през нощта както в Източна България, така и в региона на Русе –Търново, до Стара Загора бяха затворени пътищата, защото това беше ситуацията, обясни министър Павлова.

Един метър сняг има натрупан на Петрохан, има и паднали дървета, съобщи министърът. Пътят е отворен, проходим при зимни условия.

Зима е, вали сняг, нормално е да има сняг по пътищата.

До два часа след приключване на снеговалежа е допустимо да има до 3 см на магистралите, 5-7 см на първокласните пътища и на третокласните 10 см и то два часа, след като е спрял снеговалежът. Това са сантиметрите, които може да има на пътищата и това е съвсем нормално.

Има области, в които ще имаме много сериозни санкции, допълни Лиляна Павлова.

За цените на винетките

"В началото на мандата казахме, че не планираме да вдигаме винетката, но изчакваме анализа и договора, който имаме със Световната банка, за да видим в дългосрочен план каква е стратегията. Така че нормално е, когато излязат анализите, когато приехме на Министерски съвет каква искаме да е пътната инфраструктура, нормално е това да се вземе предвид като актуализация цена на винетка, въвеждането на тол-системата за тежкотоварните превозни средства, така че това е един нормален процес".

Кога стартира строежът на 60 км. от магистрала "Хемус" между Ябланица и разклона за Плевен и Ловеч

"Срокът за обжалване изтече вчера, има подадени жалби, така че трябва да изчакаме процедурата по обжалване, която е пред КЗК, и вероятно в последствие във ВАС в следващите месеци и когато приключи процедурата по обжалване и влезе в сила решението за избор, тогава вече ще може да се пристъпи към сключване на договори.

Тъй като стойността на тези 60 км, а и като цяло стойността на магистрала "Хемус", е над 2,5 млрд. лв., цялото направление от Ябланица до Шумен, това е един въпрос, който трябва да обсъдим и в НС, защото строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на нашето правителство, защото това е един дългосрочен проект, един сериозен финансов ангажимент, над 2 млрд., който трябва да поемем, ако искаме да развием и Северна България, и тази изключително важна магистрала, затова ще предложим първо на МС като концепция и решение, и после в парламента да ни подкрепи, защото говорим за дългосрочно бюджетиране в годините напред", заяви Лиляна Павлова. Тя поясни, че

не са избрани най-скъпите оферти:

"Всички цени за двата лота са в рамките на една аналогична, сходна, стойност, няма големи дивиации, освен че има една много висока цена на втория лот, цените са еднакво високи, но са по-високи от индикативната стойност, защото тя е обявена през 2013 г. без да има реален проект как ще се минава през това трасе, а по него има над три километра тунели, има над 10 км. виадукти от типа на виадуктите на Витиня, ката че това са едни скъпи съоръжения по самото вече избрано трасе. Реалните проекти ние ги имахме лятото на тази година".

Фирмите свързани ли са с Делян Пеевски и Валентин Златев?

"Не мога да кажа, това са консорциуми от фирми, които са дали своите документи, и които с документите за своята регистрация, за своите годишни обороти са доказали, че имат референции, имат изпълнени проекти от аналогичен размер. Всичките са консорциуми от български и международни фирми, нямаме по една фирма избрана", коментира Лиляна Павлова.

Няма да има допълнително оскъпяване, категорична беше тя.

Стартирането на строителството е въпрос на това колко време ще отнеме обжалването, обясни Лиляна Павлова.

Тя каза, че се надява най-късно до 6 месеца да се потвърди изборът на тези фирми, избрани от оценителите и да се сключат договорите, фирмите ще имат от 6 до 9 месеца да допроектират.

"Заедно с това ще се направи анализ на земите и след това има нелека процедура по отчуждаване на земите на хората. Ако лятото сключим договора и до края на 2016 година да се направи проектирането и отчуждаването на терените, реално строителство може да стартира през 2017 г.

Строителството ще трябва да започне с бюджетни средства", допълни министърът.

Програмата за саниране от вчера е отворена за всички по-малки сгради, и за тези с по-малък брой апартаменти, не само за големите панелни сгради, съобщи Лиляна Павлова:

Тухлените и по-малките многофамилни жилищни сгради също могат да кандидатстват.

Според замерванията след първия отоплителен сезон сметките за отопление са намалели с минимум 45 – 50%, каза министър Павлова.

156 сгради са готови по европейската програма, 150 са с готовност да започнат да се реализират и са преминали към националната програма и има одобрени за финансиране почти 1900 сгради.

Над 2300 сгради са в процес на реализация. Програмата ще се рестартира като строителни дейности през пролетта на тази година, април-май, допълни министър Павлова.

Ще бъде ли кандидат-президент на ГЕРБ?

"Прекалено млада съм, за да ме търсите в тази графа, не отговарям на изискването за 40 навършени години към тази година", каза Лиляна Павлова.