Всеки ден стотици кашони личен багаж пътуват в междуградските автобуси - без контрол и без надзор. bTV отбеляза този сериозен пропуск в системата за сигурност още преди година и половина. В условията на повишени мерки за сигурност, степен - код „червено”, без проверка и много въпроси, шофьорите на три случайно избрани автобуси превозиха пратки до крайната дестинация.

Експериментът на bTV провокира дискусия сред институциите по темата. Транспортното ведомство забрани превоза на пратки без придружител. На Централна автогара в София вече има видеонаблюдение.

И ако по време на експеримента преди година и половина никой не предполага, че в България може да се случи терористичен акт, то сега той вече е факт. Дни след първата подобна атака в най-новата история на България, bTV отново провери - адекватни ли са мерките за сигурност на пътниците и поправени ли са пропуските, които са очевидни.

Три опаковани кутии, пълни с вестници, списания и плодове бяха поставени в пликове и отнесени на Централната автогара, откъдето всеки час минават над 2000 пътници. Шофьорите на три произволно избрани автобуси без проблем натовариха нерегламентирания багаж – някои дори без да попитат какво съдържа той или да направят някаква проверка. За услугата взеха средно по 5 лева.

Коментар на управата на Централна автогара София

Контролирането на багажа действително е проблем, призна изпълнителният директор на Централна автогара София Иван Мирославов. „Написали сме писма и сме предупредили превозвачите шофьорите им да не приемат нерегламентиран багаж. Стремим се да го контролираме, но шофьорите го правят на тяхна отговорност, дори спират извън автогарата и пак го правят”, заяви Мирославов и допълни, че на автогарата има общо 54 камери, но те не са решение на проблема.

Според директора служителите на автогарата информират МВР за всеки забелязан изоставен багаж. „Имали сме поне 4 случая на сериозно съмнителни пакети, отцепване на гарата и взривяване на багажа”, уточни той.

По думите му е напълно възможно на автогарата да се разположат скенери, но това трябва да се направи в цялата страна, не само в столицата, в противен случай мярката се обезсмисля. „Ние можем да го направим, но ще се направи ли и по другите автогари? Защото, ако един автобус идва от Варна и минава през няколко града, където няма контрол, какъв е смисълът?”.

Как е по света?

В Гърция изпращането на пратки по автобусите е традиционна практика, тъй като е евтино и бързо – от 2 до 9 евро в зависимост от размера на пратката. Кореспондентът на bTV Мария Спасова предаде обаче, че задължително се записват името и паспортът на подателя, декларира се и стойността на пратката, но не и самото й съдържание. Скенери по гарите няма, няма и практика да се затварят колетите или багажа пред очите на шофьора.

В Испания пък мерките за сигурност традиционно са много засилени заради заплахите на групировки като ЕТА. По всички жп-гари системата е като на летищата - има пропускателни пунктове, скенери и много полиция. Само след показване на билет и документ за самоличност пътниците могат да продължат до пероните с влаковете. Това не се прилага със същата строгост на автогарите, но и там има видеонаблюдение и засилено полицейско присъствие.

В САЩ изобщо не съществува практиката да се предават пакети по междуградските автобуси. Причината – за тази цел се използват услугите на десетките големи куриерски компании. „Но тук има друг проблем, до колко са внимателни самите компании. Те само дават документ, в който да попълниш дали пратката съдържа експлозив или не”, коментира кореспондентът на bTV в САЩ Ясен Дараков.