Повече българи са пътували в чужбина със самолет и повече чужденци са дошли в България през последната година. Това е обобщението за 2013-а за летище София. По конкретно - над 3 милиона и 500 хиляди обслужени пътници, над 40 хиляди полета.
Ето защо не е чудно, че летището излиза на солидна печалба - над 12 милиона лева, повече дори от очакваното. Интересното е, че не само новият терминал отчита ръст - за първи път след преместването на основните линии на Терминал 2 броя на посрещнатите и изпратени пътници на Терминал 1 също е доста внушителен и надхвърля 1 милион души.
Плановете за 2014-а са чрез нови дестинации и повече полети тези резултати да бъдат подобрени.
Вече два месеца летище София има разрешение самолети да могат да кацат при гъста мъгла и видимост до 75 метра. Това според персонала тук е предотвратило голям транспортен хаос миналата седмица, когато нито един полет не беше отложен и нямаше закъснения, въпреки продължителната мъгла.
„Иначе при тази продължителна мъгла от близо 8 дни може би над 505 от полетите щяха да бъдат анулирани”, казва Ростислав Бъчваров, "Оперативен център".
Два са приоритетите за 2014 г. - предстои разширение на Терминал 2, където ще има още търговски обекти. Предвижда се и нова скоростна пътека за рулиране на самолетите, която ще позволи повече машини да кацат и излитат. За пътниците ще има нови линии.
"Две нови дестинации, които със сигурност ще бъдат отворени - това са Белград и Далматин", разкрива Христо Щерионов, директор Летище София.
В ранния следобед на Терминал 1 има шепа пътници за Испания с единствения полет по това време. Отправят критики към авиокомпаниите.
"Късни са полетите, няма връзка - аз пристигам в 12 часа и пътувам за Добрич. Цяла нощ чакам на летището и тогава с първите автобуси - 7 часа, 8 часа. Ако има възможност за повече полети, ще е по-добре. Даже самите испанци си казват, че и за тях ще е по-добре, защото те също идват тук и си търсят възможности за своя бизнес", коментират някои пътници.
Националният авиопревозвач на Сърбия, който през март започва да лети до и от България, ще пусне линии освен до София, и до Варна. А с прекачвания ще осъществява полети и до Азия, Америка и Австралия.
Терминал 1, който също е доста натоварен покрай нискобюджетните компании, също чака за ремонт. През 2014-а са предвидени пари за рехабилитацията му като още се решава дали да има козметични промени или сегашната сграда да се събори и на нейно място да се построи нова, много по-модерна и обширна.