Антимонополната комисия санкционира две фирми за производство на слънчогледово олио заради сключено между тях вертикално споразумение, което нарушава конкуренцията на пазара.
„Звезда" АД и „КООП Търговия и туризъм" АД са нарушили закона, като са определили фиксирани и минимални цени за препродажба на рафинирано слънчогледово олио. За нарушението първата фирма ще понесе имуществена санкция в размер на 85 673 лв., а втората - 76 154 лв.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установи, че чрез сключените договори „Звезда” задължава дистрибуторите да се съобразява с „препоръчителни цени”. Според комисията клаузата представлява задължение за дистрибутора да се придържа към крайни продажни цени и му отнема възможността свободно да определи цената, на която да предлага закупените стоки. Освен това, дистрибуторът няма право да продава на трети лица стоките под размера на официално обявената ценова политика на „Звезда" АД.
Съгласно тази клауза „КООП Търговия и туризъм" АД се съгласява да не продава закупената стока от „Звезда" АД на цена под минималната официално обявена от тази фирма.
Освен това според договора „Звезда” може да прекрати едностранно договора, докато за дистрибутора е предвидена финансова санкция в случай на неизпълнение на задължението да не продава на трети лица стоките на цена под минималната цена на фирмата.
В нов дистрибуторски договор от началото на 2009 г. в клаузата за цените за препродажба е предвидена отмяна на задължението на дистрибутора да прилага препоръчителните цени за продажба, но същевременно е запазено задължението му да се придържа към ценовата политика на „Звезда".
Изрично се предвижда, че фирмата има право да променя цените, на които дистрибуторът продава продуктите, т.е. настъпилото изменение в клаузата е само формално и по същество не преодолява забраната за провеждане на самостоятелна ценова политика.
По този начин дистрибуторът е лишен от свободата да определя сам пазарното си поведение и ценовата си политика. Залагането на фиксирани и минимални препродажни цени лишава дистрибутора от възможността да намали цените като реакция от конкурентен натиск и води до поддържане на по-високи цени за крайните клиенти. Директният ефект е поддържане на високи цени за продуктите от определена марка.