По-голямата част от авансово преведените пари за Лот 5 на магистрала „Хемус“ са минали през кухи фирми и са били изтеглени в чували и сакове. Това обявиха от МВР на брифинг за акцията със строителството на аутобана. На него стана ясно, че вече са събрани данни за престъпления от общ характер.
За участъка от държавната „Автомагистрали“ през лятото на 2020 г. са преведени 91,054 млн. лева, като от тях „Водно строителство Благоевград“ АД е получило авансово 84,108 млн. лева, официално – за доставка на материали и механизация. Дружеството е избрано без обществена поръчка.
Главният секретар на МВР Петър Тодоров посочи, че по участъка няма изпълнение, тъй като няма издадено разрешително за строеж, а при проверка е установено „само леко престъргване на земни маси и то само в първите няколко километра“.
Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков обясни, че подробният устройствен план на участъка е бил приет едва през март тази година. Той определи целия случай като "строителна илюзия".
Схемата
Парите, обаче, са били в движение – веднага са преведени в сметките на т.нар буферно дружество. „Тази буферна фирма има за цел да прекъсне връзката между търговското дружество, подписало договора и крайните изпълнители на строително-монтажни работи. Буферната фирма превежда парите към създадени за целта кухи фирми, регистрирани на социално слаби и ниско грамотни лица, голяма част – криминално проявени за престъпления от общ характер“, обясни Тодоров.
По думите му фирмите са с по 2 лв. капитал и без никакъв персонал, техника или възможности да строят магистрала. Фиктивно са назначавани лица, част от които даже не са били на територията на България по времето, когато са били наети. Собствениците са установени и са заявили, че не знаят за притежаваните от тях дружества. Те упълномощавали трети лица, отново криминално проявени, които се разпореждали със сметките на фирмите.
„В тези сметки на кухите фирми са преведени 60 млн. лева за строителни услуги. Всичките 60 млн. са били изтеглени още в деня на тяхното постъпване – на суми от по около милион, многократно и без предварителна заявка, в чували и сакове“, заяви Тодоров.
Фактурите са на обща стойност от 70 млн. лева, като бюджетът е ощетен с милиони от ДДС и корпоративен данък.
До акцията от 3 ноември се е стигнало, след като МВР е получило оперативна информация, че се готви унищожаване на документи, които разкриват подробности за схемата. 14 души са били задържани, близо 200 – разпитани, иззети са големи количества доказателствен материал, като предстои прокуратурата да се заеме със случая.
„Имаме всички основания да смятаме, че по другите лотове схемата е аналогична“, отбеляза главният секретар на МВР. На брифинга бяха изнесени данни за милиардите, дадени за лотовете на „Хемус“, включително за Лот 7, 8 и 9, по които няма нищо направено.
Бяха изброени и фирмите, които са получавали аванси в размер на десетки милиони – „Автомагистрали Хемус“ АД, „Водно строителство Благоевград“ АД, „Европейски пътища“ АД, „Грома холд“, ЕАД, „Хидрострой“, „Битумина“, „Пътинженеринг“ АД, „Пътинженерстрой-Т“ ЕАД.
Предишната власт знаела ли е?
В началото на пресконференцията говорителят на МВР Явор Симов коментира и недоволството на пътния бранш след акцията, както и заплахите за протести: „Е ли изпълнителният директор на браншовата организация бивш директор на АПИ, обвинен за 30 млн. лева за строителството на АМ „Марица“ – за безстопанственост в особено големи размери? (…) Е ли сегашният председател на УС пак бивш председател на АПИ, който чрез съпругата си е усвоил 150 млн. за ремонт на язовири? (…) Това са хората, които организират протести в центъра на София, това са хората, които очевидно не желаят парите на българския данъкоплатец да се харчат прозрачно и законно“.
Силовият министър Бойко Рашков заяви, че има информация, че пътни шефове готвят среща в Гърция, на която да организират нови протести. Той определи това като "наглост".
Той попита в прав текст дали Бойко Борисов и министрите от последното му правителство - Николай Нанков, Петя Аврамова, Валентин Радев, Младен Маринов, Христо Терзийски, са били наясно със съществуването на схемата и дали няма да се окажат част от нея.