Кризата с коронавируса нанесе сериозен удар и на авиосектора в целия свят. Небето опустя, летищата останаха празни, а някои от компаниите се готвят за фалити.

Според пилота Цено Николов софийското летище допреди месец е бил един прекрасен кошер, който е произвеждал благо за целия свят, а в момента по-скоро е нещо унищожено, което ще изисква изключително много труд да бъде възстановено.

От 2 години Цено Николов е пилот в популярна нискотарифна авиокомпания. Сега се налага да си остане вкъщи. Спадът в трафика в небето над България е повече от 85%.

"Повече от 20 години съм ръководител на полети, видял съм всякакви кризи, военни конфликти, икономически кризи, но положение като това никога не сме наблюдавали в сегашната история на авиацията", отбелязва Георги Пеев - генерален директор на "Ръководство Въздушно Движение".

Той съобщи, че към момента има 200-220 прелитащи полета, за сравнение през миналата година имаме 1800-1900 за същия период. "Смятаме, че сме стигнали дъното на кризата", заяви Георги Пеев.

По думите предимно се наблюдават карго полети, които има в европейското въздушно пространство, които превозват стоки и медикаменти, и съответно компаниите от Близкия и Далечния изток, които също извършат сериозен брой полети.

В момента основно се превозват стоки и медикаменти. Има и полети за поддръжка на летателната годност на самолетите. С тази цел е летял преди 2 седмици и Цено Николов.

"Това е така нареченият призрачен полет – ние взимаме един празен самолет – без пътници, без никакво карго и излитаме – в случая от Летище София. Летяхме до Полша, там се каца. И там виждаш едно изцяло празно летище, без капка живот. Много е странно да видиш един такъв широкоспектърен и наистина отворен бранш толкова свит и мрачен. Тогава може би осъзнах наистина каква и ситуацията в момента и си направих някои изводи за себе си“, казва пилотът.

Някои авиопревозвачи опаковаха самолетите си, защото не е ясно кога ще ги използват отново. А у нас кризата в сектора вече носи негативни финансови прогнози за "Ръководство въздушно движение".

Георги Пеев обяснява, че приходите на предприятието идват от т.нар. аеро-навигационни такси.

"Когато даден самолет лети през нашето пространство, ние му предоставяме обслужване. Съответно, той заплаща. Когато има по-малко полети, приходите от дейността са минимални. Още повече, че авиокомпаниите в това затруднено положение са се договорили с Брюксел да не плащат за период 6-8 месеца, което означава, че за период от долу-горе 8 месеца ние ще имаме нулеви приход", посочва той.

Според експерти, най-песимистичният сценарий към момента едва в началото на 2021 година да се възстанови до 70% от трафика в небето.

  • МЗ предлага: Заразените с COVID-19 да останат вкъщи 14 дни, а контактните – 10 дни
  • 442 са новите случаи на COVID-19 за денонощие у нас
  • Има или няма карантина за учениците при болен от COVID-19?
  • COVID-19 и ваксините: 14-дневната заболеваемост продължава да се покачва
  • Скок на заболелите от COVID-19 и грип у нас
  • Ръст на заразените с COVID-19: Над 3200 души се ваксинираха за последните три дни
  • Ваксинация срещу COVID-19: МЗ осигурява 1,3 милиона ваксини на Рfizer/Biontech
  • Без карантина за коронавирус: Здравните власти предлагат отпадането на задължителната изолация
  • Близо 3 млн. COVID тестове са останали неизползвани в училищата
  • У нас за първи път установиха варианта XBB.1.5 на COVID-19