През 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" е разполагала с 382 млн. лева, които са гласувани миналата година като част от бюджета за текущи ремонти и поддръжка. След като сумата е гласувана обаче, предишното ръководство е възложило поръчки в размер на 1,5 млрд. лева, каквито средства в момента няма.
Това обяви регионалният министър Виолета Комитова по време на брифинг в МРРБ. Години наред утвърдените средства за ремонт и поддръжка на пътища, съгласно ЗДБРБ в бюджета на АПИ, са били надхвърляни многократно. Фирмите са работили авансово, а плащанията са осъществявани от излишъците в бюджета чрез министерски постановления в края на годината.
"Ние заварихме тези договори подготвени и възложени от предишното ръководство. Срещнахме се с фирмите, които попитахме защо са работили без тези договори да бъдат обезпечени, като те обясниха, че работят така и в края на годината получават парите си с министерски постановления", обясни Комитова.
Министърът обясни, че поради факта, че става въпрос за дейстия на предишното ръководство, Комитова и нейният екип не могат да направят нищо, освен да информират обществеността, в светлината на непрекъснатите дискусии за необходима актуализация на бюджета през последните дни.
По време на брифинга бяха представени и данни за последните 4 години, касаещи разликите между утвърдените средства по бюджета и изплатените впоследствие средства.
Най-голяма е разликата през 2018 г., където предвидените средства в бюджета са били 328 млн. лева, а изплатените по поръчки в края на годината са повече от два милиона.
От ведомството заявиха, че актуализацията на бюджета няма да реши проблема, а създадената практика за разплащане чрез излишъци е порочна и създава предпоставки за корупционни практики.
Ще се наложи фирмите да продължат да работят авансово, разчитайки на пари от евентуални излишъци в края на годината. Такъв ангажимент обаче служебният кабинет не може да поеме.
Бившият регионален министър Петя Аврамова коментира, че според нея има умишлено насаждане на напреженеие по тази тема.
"Правителството винаги е знаело, че нуждите за републиканската пътна мрежа, са много по-големи от това, което първоначално може да бъде заложено в бюджета, затова винаги сме осигурявали или с преструктуриране на разходите с министерски постановления, или както беше през 2020 г., с актуализация на бюджета", каза тя.