„Трябва да засилим граматиката и може би малко да я опростим. Знаете колко трудни неща учат децата от първи до четвърти клас. Нека първо да ги научим на базова грамотност и след това да започнем да надграждаме”. Това бе коментарът на образователния министър Анелия Клисарова в „Тази сутрин” по повод резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), която постави българските деца на 47 място от 65 страни.
Изказването й дойде и след нагледен пример как ученици в осми клас във Враца са силно затруднени да отговорят колко е девет по осем.
„Анализите на PISA ни показаха, че има сериозна диференциация в зависимост от социалния статус. Това противоречи на философията ни равен достъп до качествено образование. Трябва да вземем много бързи и сериозни мерки”, каза Клисарова.
Проблем идва и от факта, че ученици не повтарят от първи до четвърти клас, тъй като по мнение на психолозите по този начин децата не се мотивират да продължат обучението си. „В новите планове, които правим, трябва да има нови учебници и нека в тях да участват повече учители и от малките, и от големите училища”, смята министърът.
Друго нови, за което съобщи тя, е нова философия за финансиране на училищата, за да могат да бъдат интегрирани ромските деца. „Делегираните бюджети направиха диспропорция – парите следваха децата, къде остава качеството и какво правят малките училища или средищните, които събират деца от 4-5 региона. Предвижда се базова стойност независимо от броя на децата за текущите разходи. За тези деца в трудните райони със специални потребности с различен от българския майчин език ще има допълнителни заплащания, за да мотивираме и тях, и учителите”, обясни Анелия Клисарова.
В посока мотивиране ще се работи и за младите учители. „В нoвия закон разработихме специална стратегия за развитие на педагогическите кадри, за да можем да ги мотивираме да остават. Има учители, които ходят и от любов, за късмет. Говорим за един социален пакет за младите учители. Започваме да им плащаме транспорта в отдалечените места, за да ползват собствен автомобил, а не да търсят”, каза още образователният министър.
По думите й новите законови текстове вече са на ниво директори, до края на януари ще бъдат публикувани официално за обществено обсъждане на сайта на министерството и след това ще влязат в ресорната парламентарна комисия.