Само три от 14 марки салати „Снежанка“ съдържат кисело мляко, а в „Руските“ салати няма яйца, но има поне по три консерванта, сигнализират от „Активни потребители“ (AtivniPotrebiteli.bg).

Организацията публикува ново проучване – на съдържанието на продаваните в магазините готови салати. Не са извършени лабораторни анализи, данните са от етикетите. В проучването са включени 13 марки „Руска“ салата и 14 марки салати „Снежанка“, закупени от четири търговски вериги през декември 2017 г.

Според данните индустриално произведените и пакетирани „Руски“ салати изобилстват от технологични добавки като:
- добавени въглехидрати – средно във всяка марка има 7,5 добавени източника на въглехидрати (минимум 5, максимум 9). Във всички изследвани марки има захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар).
- нетрадиционни суровини – в търговските марки присъстват средно 3,8 нетрадиционни суровини. Освен вече споменатото нишесте, във всички продукти се открива соев протеин. В мнозинството (9 от 13) се влагат и свински протеин и/или колаген.
- консерванти – готовите руски салати съдържат средно по три консерванта – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в 3 от 13 има по-малко от три консерванта.
- други технологични добавки – азиатската добавка глутамат и фосфатни соли присъстват в 11 от 13 марки. Без никаква нужда се влагат между един и три вида от тези съединения, се казва в изследването.
От 13 марки, само в една не е открит оцветител. Предпочитаните оцветители са кармин и каротен.
В две търговски марки на добавен силиций, което по същество е фин пясък или пепел.

Снимка: iStock

Що се отнася до салатите „Снежанка“, само в три от 14 марки е открито кисело мляко. Отсъствието му е „компенсирано“ с множество от технологични добавки, превръщайки готовата салата „по-скоро коктейл от химикали“, посочват от „Активни потребители“:
- добавени въглехидрати – всяка изследвана салата „Снежанка“ съдържа средно по три допълнителни източника на въглехидрати – захар, царевично нишесте, гума гуар и гума касантан.
- нетрадиционни суровини – отсъствието на основна суровина като киселото мляко е компенсирано с множество необичайни съставки (средно 5,2) – нишесте, сухо мляко, млечен протеин, хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина, майонеза и дори желатин.
- консерванти – открито е средно по едно съединение, обикновено това е сорбинова киселина. „Повече не е и нужно, използваните заводски рецепти не са по вкуса дори на напретенциозните бактерии“, коментират от организацията
- други технологични добавки – от неспоменатите досега добавки основните са подкиселители – лимонена и оцетна киселина, които производителите използват в ролята на консерванти. В седем от 14 търговски марки се установява прибавяне на пектин. Той се използва като сгъстител, допълвайки или замествайки гума гуар, гума ксантан и желатина.

„Активни потребители“ обобщава, че в „Руските“ салати се откриват шест (от седем) традиционни суровини, плюс още около 20 „нетрадиционни“. При „Снежанките“ ситуацията е аналогична – една (краставица) от двете традиционни суровини, допълнени от 11 други.

Повечето нетрадиционни компоненти не са естествено получени храни, а представляват индустриално произведени хранителни/технологични добавки и/или химикали, отбелязват от организацията. Нито една от тях не подобрява качеството на продуктите и не носи каквато и да е полза за здравословното състояние на консуматорите, а само намалява себестойността и удължават трайността на продукта.

„Оказва се, че на практика в Българи сега е невъзможно да си купиш от магазин салата, която е пакетирана, индустриално произведена и прилича на домашния си еквивалент“, коментира Богомил Николов от „Активни потребители“

Според организацията без киселото мляко, салатата „Снежанка“ е непрепотъчителна.

„С влагането на такива вещества се прекалява. Въпреки че са напълно разрешени, законни, но и не дават голям избор на потребителите. Всички тези технологични добавки, които масово се влагат, все пак имат неясно дългосрочно въздействие в върху здравето на потребителите и ние смятаме, че придържането към натуралните продукти е по-добрата стратегия“, добави Николов.

Клиентите в столичните магазини обаче твърдят, че не се притесняват от състава на салатите.

Потърсихме част от производителите на изследваните марки, но те оказаха коментар.

От „Активни потребители“ припомнят и традиционните продукти, използвани в рецептите на двата вида салати:

„Снежанка“:
- цедено кисело мляко
- краставици (пресни или кисели)
- подправки: копър, чесън, орехи, олио (зехтин) и сол на вкус

„Руска“ салата:
- зеленчуци (картофи, моркови, грах, кисели краставички)
- колбас (шунка или салам)
- варени яйца
- майонеза
- подправки: сол, черен пипер, лимонов сок, магданоз.