Най-вероятно ще има режим за младите шофьори. Това прогнозираха пред bTV Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти и депутатът от БСП Георги Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт. Статистиката сочи, че над 70% от загиналите в катастрофи са на възраст до 24 г.

Специалистите предлагат да има 3 модула на обучение за младите шофьори. Едва след като минат 12 ч за доквалификация, ще получат книжка и то временна. Идеята е в продължение на 2 г. да се следи поведението им на пътя. Предвижда се през първите 6 месеца неопитните водачи да се карат с придружител. Подкрепящите идеята твърдят, че тя не е самоцелна и не се предлага заради събиране на повече пари от кандидат-шофьорите.

Какво можем да откраднем от европейския опит по отношение на младите водачи? За това ще ни помогне специалистът психолог в обучението на шофьори Михаел Гача от Австрия. Той днес ще запознае с опита си българските експерти.

Предложението българските млади шофьори да бъдат подложени на по-строги изисквания възмути общественото мнение. Оказва се обаче, че реакцията е неоснователна, тъй като европейските закони имат много по- големи ограничения за новите шофьори.

„В Австрия ги обучаваме по време на първата година след взимането на книжката. Минават курсове, свързани със специфични елементи от шофирането, показваме им типични инциденти. Учим ги да избягват трудни ситуации, вместо да стават част от тях”, обясни Гача.

По време на първия модул инструкторите проверяват уменията на водача, поправят грешките, които е допускал през първия месец.

„Обучаваме ги на полигон и дискутираме психологически въпроси в група, показваме им границите на техните възможности и възможностите на колата. Акцентираме върху психологичните въпроси, свързани с поведението на водачите, например това е голямото самочувствие на водача, че може да се справя с всичко. Също така ги учим да шофират икономично, което означава и безопасно”, разказва австриецът.

Когато младите водачи имат всички разрешения, за тях започва 2-годишен пробационен период. В този период изискванията към тях са по-строги, отколкото към по опитните им колеги.

За младите водачи има специално изискване за съдържанието на алкохол в кръвта. Ако за водачите е 0.05, за младите е 0.01. Ако те хванат с алкохол, това означава, че оставаш без книжка и пробационният период се удължава и трябва да минеш специален курс на обучение, за да си я върнеш.

И в Австиря, както и у нас, най големият проблем на младите водачи е свръхсамочувствието, писането на есемеси и разговорите по мобилните телефони ще стават все по-голям проблем за шофьорите, прогнозира австрийският психолог.