Възможно ли е да се избегне задръстване на магистралата в случаи като този с катастрофата край Вакарел, когато колоната беше 17 километра? Екип на bTV направи проверка как се разрешават подобни ситуации в чужбина.
Каква да бъде организацията на движението при катастрофа, преценяват АПИ и МВР на място. Такъв е бил случаят и при жестоката катастрофа с 6 жертви на „Тракия”.
„Съвместно със СДВР се постави патрул още на околовръстното, за да не се допуска нито тежко, нито леко движение, но тези 15 до 30 минути се натрупа колона”, каза Иван Василев от Областно пътно управление – София.
Институтът за пътна безопасност прави собствено разследване на инцидента. Една от причините за задръстването се оказва остарелият и бавен начин за съставяне на протокола.
„Почти всички европейски държави са въвели вече възможността за лазерно сканиране на инцидента. А тук служителите ходят да мерят с едни ролетки, които са си купили от магазина”, заяви Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Модерният метод се нарича фотограметрия. Софтуерът му струва 5 хиляди лева. У нас не се подсигурява и спасителна лента като в Германия например.
„Всички автомобили, които са на магистралата, се приближават плътно в двете страни на лентите, но аварийната лента остава свободна. Всичко е проектирано така, че в аварийна ситуация двете ленти да станат на три”, допълни Богдан Милчев.
Друга причина е, че мантинелата не може да се разглобява начесто.
В Италия съществуват т. нар. динамични табели, които предупреждават шофьорите за произшествия. Ние притежаваме мобилни.
Обходните пътища би трябвало да се проектират задължително. У нас се използват стари неподдържани трасета. За миналата година нито едни кмет или друг стопанин на пътищата обаче не е бил глобен за дупките по асфалта.