Служебният премиер Стефан Янев отговори на въпроси на граждани и медии в рубриката „Властта говори! Открито“ на страницата на Министерския съвет във „Фейсбук“.
Предстоящите избори и машинното гласуване
„Българските граждани могат да бъдат спокойни, че служебният кабинет и ЦИК са предприели всички мерки, за да имаме честен вот, който отразява реално гласовете на българите“, каза Янев.
По думите му няма практическа възможност друг тип машини, флашки или карти да бъдат използвани по време на вота.
Според Янев цялото говорене за допълнителни машини, които са откривани и съхранявани неправилно, е по-скоро спекулация, чиято цел е да демотивира гражданите да гласуват.
„В партийния дебат през годините е проличало, че определени интереси имат за цел да внушават, че този тип гласуване е възможен за манипулация и по този начин да дискредитират самата изборна система“, на мнение е служебният премиер.
Той призова партиите да бъдат по-отговорни и обрани в този тип говорене и да не внушават, че машинният вот е несъвършен инструмент.
Връщането на учениците в клас и тестването
„Тестването беше щадящият и безопасен начин, че нашите деца ще учат в една сигурна среда. Всички сме убедени, че присъственото обучение е истинското“, на мнение е служебният премиер.
Той информира, че има достатъчно тестове за всички области в страната, които до края на деня ще бъдат разпределени. Очакват се и още количества. От понеделник училищата, където до момента няма такива тестове, ще могат да започнат присъствено обучение.
„До понеделник, най-късно до вторник, ще имаме достатъчно тестове, които ще позволят да се направи план и за връщането на децата от 5. до 8. клас“, поясни Стефан Янев.
Напрежението около зелените сертификати
„Краткият или дълъг локдаун е оценен от служебния кабинет като по-лошия вариант. За нас по-мекият вариант е именно зеленият сертификат. Това е временна мярка и цели намаляване възможността за предаване на заразата“, каза Янев.
„От началото на сформирането на служебния кабинет сме казали, че не искаме да затваряме държавата по никакъв начин. Локдаунът, освен че е икономически неизгоден и че може да докара отдени икономически субекти след затварянето да не могат да отворят, той се отразява и на личностното ни общуване. В световен мащаб локдаунът се използва като крайна мярка. Мисля, че мерките към момента дават резултат. През последните дни имаме по голямо число на оздравелите от това на новозаразените“, допълни служебният премиер.
Миграционният натиск по границите ни
„Миграционният натиск е относително постоянен през последния месец, месец и половина. Предприети са мерки, резултати има. Тенденцията е да се запазват числата на преминаващите“, информира Янев.
„В момента има съвместна операция на МВР и Министерството на отбраната. Около 350 военнослужещи се намират в района на българо-турската и българо-гръцката граница. Част от тях патрулират, а по-голямата част са заети с практически действия по възстановяване на целостта на преградното съоръжение“, поясни Янев.
Бюджетът за догодина
„Намираме се в такава ситуация, че при липса на редовно правителство и парламент бюджетната процедура на практика не е спазена от гледна точка на сроковете, заложени в закона. Независимо от това служебният кабинет изготвя бюджетната рамка. След изборите, когато бъде сформирано Народното събрание, този проект на бюджет ще бъде внесен“, обясни Стефан Янев.
По думите му това, което служебният кабинет ще предложи, ще бъде достатъчно консервативно и отворено като възможност, така че партиите в парламента да могат да определят приоритетите по отношение на харченето на парите и баланса на бюджета.
„На първо място сме предвидили подпомагане на бизнеса и средата за икономическата активност на гражданите, така че да имаме икономически растеж и повече приходи. На второ място да има достатъчно социални мерки и за пенсионерите и социално слабите“, уточни Янев.
Служебният кабинет ще предложи и реален бюджет за АПИ.
„Практиката в предходните години е била такава, че в бюджета на Пътната агенция се е залагала сума, която далеч не е достатъчна за нуждите от пътни ремонти. Грубите сметки показват, че необходимите средства за пътното поддържане е между 1,5-2 милиарда лева на годишна база“, поясни служебният премиер.