Продължава хаосът с изплащането на пенсиите на хората с изтекли решения на ТЕЛК и забавено преосвидетелстване, алармира омбудсманът Диана Ковачева.
По думите ѝ проблемът е най-голям за хората в заварено положение след приетите промени през януари.
С Атанас ви срещнахме в началото на годината. Мъжът е с изтекло решение на ТЕЛК от декември. Оттогава е и без пенсия - очаквал е, че ще бъде възстановена през март.
„Обадих се в НОИ. Те казаха да се обадя в РЗИ. Обадих се в РЗИ - те казаха да се обадя в НОИ“, обясни Атанас Чапкънски.
Преди дни от НОИ заявиха, че са възстановени правата на около 1000 души, но Атанас не знае дали е сред тях.
„Не се надявам изобщо за превод дори и до 15 число. Достатъчно големи сме, вече не вярваме в Дядо Коледа“, казва мъжът.
Заради множество такива жалби омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до институциите. Според нея списъците, получени от осигурителния институт, не са пълни, а разписаните срокове, в които трябва да се поиска преосвидетелстване, не се тълкуват правилно.
„Законът изрично постановява, че хората в заварено положение с изтичащи решения подават тогава, когато могат да спазят срока - веднага щом е възможно, но не е задължително да е в тримесечен срок. Идеята беше незабавно да бъде решен въпросът на хората с увреждания. За тях всеки ден забавяне е проблем. Те разчитат на тези пари“, добави тя.
Според Националния осигурителен институт при заварените производства за преосвидетелстване е без значение моментът на подаване на заявлението и уточняват, че същият може да бъде и в деня преди изтичане на срока на експертното решение на лицето.
Според осигурителния институт, разминаването в данните е защото не всички подадени от министерството отговарят на критериите за служебно удължаване на решенията.