През последните 10 години българският износ на храни и напитки се е увеличил 3 пъти, а парите в оборот през 2012 г. надхвърлят 1 милиард евро. Въпреки това страната ни губи ключови пазари. Само в Германия продажбите на вино са намалели 20 пъти.

В топ 5, с най-голям ръст в износа на храни през последните години, са кафето, шоколадът, олиото, яйцата и различните видове меса. Българските производители обаче имат сериозен проблем с количествата и поддържането на постоянно качество, признават експертите.

„Загубихме позиции на пазара на вино в Германия, точно заради това, защото не можахме да постигнем в годините едно и също качество. Т. е когато един продукт се наложи с определени характеристики, той трябва да остане със същите характеристики на пазара”, обясни Пламен Моллов от Агенцията по безопасност на храните.

Промотирането на българските продукти се случва по различни начини, но официалният е чрез международни изложения, като това изложение в Берлин. „Много ми харесва чубрицата. Когато съм бил в България винаги съм я търсел, придава страхотен вкус”, казва един от присъстващите.

Вълната от български емигранти в редица западноевропейски държави води до развитието на нишов пазар и отварянето на така наречените "етно магазини". През последните години Гърция се налага като най-големият ни външен пазар на храни. Сред първите 10 са още Германия, Франция, Италия.

Още за българското в чужбина - гледайте тази вечер "Баркод България" - bTV Репортерите, веднага след централните новини.