Ден след авиоинцидента бизнесменът Ивайло Пенчев разказа ексклузивно пред bTV какво се е случило и какви са неговите хипотези за инцидента. Твърди, че не е допуснал грешка, а проблемът е бил технически. Усетил го е още при излитането. Затова и полетът му е продължил няколко минути.

Този понеделник му предстои операция на гръбнака. Неговите приятели дариха кръв тази събота.

Намираме Ивайло Пенчев в неврохирургията на „Пирогов“.

„И по-добре съм бил, но съм добре. Един прешлен е счупен и ще съберат парчета с болтове, планки в понеделник и да се надяваме, че всичко ще е наред. Другите травми са по-маловажни“, споделя бизнесменът.

Снимка: btvnovinite.bg

Не иска да коментира детайли, за да не попречи на разследването. Усетил, че има проблем още при излитането.

Снимка: btvnovinite.bg

„Заглъхна двигателя след излитането. Излетях и той, двигателят, загуби мощност, на минимална работеше. Придърпах до после да стигна пистата. Нямах нито милиграм притеснение“, разказва Пенчев за инцидента и си спомня, че полетът е продължил около 3-4 минути.

Изключва негова грешка като причина за инцидента.

„Не се сещам къде може да съм сбъркал, двигателят да започне да киха и кашля по моя грешка просто не се сещам, допускам, но не се сещам“, споделя управителят на „Уолтопия“.

Казва, че е спазил всички правила и е подгрял самолета преди полета. Според него, причината за инцидента е технически проблем.

„Когато има техническа неизправност, има най различни хипотези, че производителят е виновен, че някой, който го е поддържал, нека видим какво е“, казва Пенчев.

„Може фабричен дефект, може нефабричен“, смята бизнесменът, който допълва, че няма много работа по поддръжката на машината: „Докато не пилотирам, то не е нещо да му баят. Толкова много опции… Или е дефект в горивната система, или в електросистемата, щом двигателя не работи нормално“.

Пенчев пилотира от 20 години. Първо е започнал с мотоделтапланер, а от 5 години и въпросния двуместен самолет. Ръководителят на летището в Лесново, където стана инцидента, определи реакцията на бизнесмена като бърза и адекватна.

Снимка: btvnovinite.bg

„Той е летял 4 минути и бързо взима решение да се върне“, казва капитан Янко Стоименов.

Най-вероятната причина за произшествието е гръбният вятър, който е бил на пориви, и решението на пилота все пак да излети, въпреки че усеща, че не набира достатъчно скорост, казва бившият главен инспектор по безопасността на полетите Ангел Борисов.

Снимка: btvnovinite.bg

„Възможно е да има и допълнително с двигателя проблем, но в такъв случай ще се окаже, че за тези 4 месеца. Този двигател не е изпробван достатъчно, преди да излети. Дали е запуснат 10 минути - да загрее маслото, да се видят обороти, да се сложи на максимално, да види как работи. Друг е моментът, ако дойдеш, пускаш като кола и тръгваш“, обяснява Борисов.

Дали е имало проблем с двигателя, ще се установи, когато той се разглоби, казва още експертът.

Разследващите ще направят пълна проверка на машината.

До отнемането на разрешителното за пилотиране на Пенчев може да се стигне, ако се установи, че обслужването на самолета не е правено според изискванията на производителя или че самият пилот е нарушил правилата.

Пред bTV Пенчев заяви, че има определен човек, който отговаря за поддръжката. 

Около 130 са малките частни самолети у нас, като около половината у нас са регистрирани в чужбина.