До края на лятото ще сме готови да възобновим процедурата за концесията на Летище София. Не искам повече политически да се спекулира с един нормален икономически инструмент, който гарантира инвестиции и устойчиво развитие на транспортната инфраструктура. Това каза в предаването „Лице в лице” министърът на транспорта Ивайло Московски.
Той допълни, че по темата за концесията е излязла доста манипулативна информация.
В концесията никой на никого нищо не подарява и не дарява. Собствеността не се променя, тя си остава държавна за целия период, каза министърът.
Включително направените инвестиции остават държавна собственост и след периода на концесията остават за държавата.
Вярвам на екипа, който година и половина готви тази концесия, допълни министърът.
Упрекът идваше основно от колегите от ляво, желанието да бъде прекратена концесията. В предишните техни мандати има 14 концесии на транспортна инфраструктура, коментира Ивайло Московски, като добави, че счита това за правилен икономически инструмент, с който се гарантират инвестиции в транспорта.
Той обясни, че сравнението с летището в Белград е абсолютно некоректно.
"25-те кандидата на Белград се отчитат на първото ниво, където ние сме имали 40 кандидата – това е първоначалното закупуване на документи. Процедурата за Летище София е специфична, защото предвижда голямо авансово плащане – такова изискване за летище Белград няма.
Първоначалната вноска за летището е обвързана с размера на нотифицираната държавна помощ която ще дойде от Брюксел – тази помощ ще бъде около 230 млн. и преследваме тази концепция. Другият вариант е да ги искаме от бюджета тези пари".
Поискали сме оферти от Световна банка и от Европейска инвестиционна банка. Този подход е сравнително скъп, това са услуги на институции, които не са евтини, обясни министърът.
"За тях ще платим около 2 млн., за да гарантираме, че, актуализирайки анализите, изготвяйки концепцията за самата процедура, ще бъде максимално гарантирана прозрачността"
Проблемите по границите
Проблемите по границите бяха идентифицирани още миналата година и те регулярно се случваха и на останалите ГКПП – Русе, Видин, „Капитан Адреево”, „Кулата”.
Проблемите са няколко – от една страна там, където сме първа страна, на „Капитан Андреево„ , се прави анализ на риска и често се стига до 100-процентов контрол, което води и до създаване на колони, заяви Ивайло Московски.
Той допълни, че другите проблеми са организационни и се надява в следващите месеци митниците и гранична полиция да ги решат.
Става дума за недостиг на служители и липса на определен вид устройства и съоръжения, които помагат за тези проверки.
Конкретно за „Кулата” през трета колона ще се пускат празните превозни средства, които много по-бързо ще преминават на кантарите, трети допълнителен кантар също ще се сложи, каза министърът.
"И на гръцка страна пропускливостта не е толкова голяма и там също става задръстване. Буферната зона между двете граници ще бъде използвана като тип паркомясто за допълнителни проверки и да има отделен поток за леките автомобили и микробуси".
Анализът на риска ще покаже може ли да се мине към някакъв вид селективно пропускане на границите, каза Московски и изрази надежда в първите седмици да се реши проблемът с недостига на хора чрез командироване на служители от другите пунктове.
Министър Московски съобщи още, че се готви изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Законът за движение по пътищата е най-често променяният закон, допълни той.
По думите му трябва да се раздели на три отделни закона:
Един, който да гарантира безопасността и правилата като цяло, инфраструктурата, знаци и маркировките за движение по пътищата.
Втори закон, който да акцентира върху обучение и квалификация на хората, които управляват превозни средства и трети, който да се фокусира върху техническите характеристики, категоризацията и качеството на превозните средства.
Относно мерките за изпитите за шофьорски книжки със създаването на т.нар. бели стаи - шумоизолирани и звукоизолирани помещения, Московски каза, че системата работи от един месец и вече дава резултат.
До момента има около 16 000 или 17 000 преминали кандидати и няма нито един сигнал за нередности.
По въпроса за тол системата министърът обясни, че тя ще гарантира по-висок приход в АПИ, което ще им даде възможност да инвестират повече и в рехабилитация в пътната инфраструктура.
„Жизненоважно е, защото липсата на такава система за разходо-ориентирани такси създава дисбаланс в останалите видове транспорт – железници, летища, пристанища, интермодални терминали. Таксите, които събират са именно такива – разходо-ориентирани”.
Девет пъти е обжалвана процедурата досега, но процесът е необратим, заяви Ивайло Московски.
Според него системата ще бъде факт в рамките на две години.
„Тя първо ще създаде баланс във всички останали сектори на транспорта, на второ място ще гарантира, по доклад на Световната банка, минимум 800 млн. или един милиард приходи в пътната агенция, които респективно ще бъдат инвестирани в рехабилитация, подобряване на пътната инфраструктура, включително и нови инвестиции”, каза транспортният министър.