Столицата разполага вече с нов център за управление при извънредни ситуации и бедствия. При възникване на критични ситуации в града - наводнения, пожари, снежни блокади, в него ще се събира оперативният щаб.
Тук е и столът на кмета Йорданка Фандъкова. До нея сядат шефовете на Столичната дирекция на полицията, на „Пожарната” и комуналните фирми, които работят в столицата.
В центъра пристигат сигналите от 112, а вече ще идват и данните от инспекторите, които са на терен. Те ще изпращат в реално време снимки и координати за проблеми.
Досега за тях се съобщаваше само по телефон, което пречеше за точната преценка на ситуацията. Този нов метод ще се ползва и в ежедневието - за течове, проблеми със снегопочистването, боклука, дупки и всякакъв вид аварии.
Сигналите за възникване на проблем в Столичната община постъпват по различни канали, но за всеки от тях се изпраща екип на място, който трябва да прецени каква точно е аварията, има ли опасност за гражданите и кой трябва да я отстрани.
Чрез телефон 112 е получен сигнал за теч на водопровод на бул. "Александър Стамболийски". Инспекторите пристигат на място и снимат аварията.
„Изпращам в нашия център с точния адрес и GPS координатите и дежурния предава към ‘Софийска вода’ в случая,” казва Христина Добрева. „Точно за няколко секунди сигналът пристига в центъра. Виждаме сигнала, който подават колегите. Виждаме мястото на проблемния участък и описанието на сигнала. Виждаме снимката, която се подава от екипа и GPS координатите, а на картата се отбелязва точното място на аварията.”
От там сигналът с пълните подробности директно се изпраща на "Софийска вода". И което е по-важното - има точни данни кога е препратен и за колко време е отстранен. А в критични ситуации преимуществата са в пъти по-големи, казват от Общината.
Другият плюс е, че този център не струва почти нищо на софиянци. Софтуерът и цялата техника, включително устройствата, с които инспекторите снимат са купени по съвместен европейски проект с Италия, Франция и Испания.
Засега функцията "Аз, репортерът" на Столичната община ще остане само за служителите на администрацията. В бъдеще обаче може да бъде въведена и специална функционалност, чрез която и граждани да подават сигнали със снимки и координати директно в електронната система.