Човешка грешка е довела до трагедията с бързия влак София-Варна край гара Калояновец, при която загина един човек и 14 бяха ранени. Това заяви рано в неделя пред БНР Християн Кръстев, изпълнителния директор на БДЖ, а по-късно данни от разследването потвърдиха тази версия.
По думите му, при влизане в гарата сигнализацията е светела за отклонение, но машинистите не намалили скоростта – само от 100 на 98 км/ч. А в отклонението, в което е трябвало да влязат, скоростта трябва да е 40 км/ч.
Самите машинисти не са си свършили работата, каза Кръстев. И отбеляза, че устройството, през което е минал влакът, не е компютър и не може автоматично да намали скоростта на композицията.
По-рано пред bTV за версията „човешка грешка” като най-вероятна причина за инцидента потвърди и транспортният министър Данаил Папазов. „Всичко е ново по линията. Това е най-новата гара, по европейски стандарти. Предполагаме, че влакът е навлязъл с по-висока скорост от допустимата, която е 40 км/ч”, коментира той.
Със 100 км/ч е летял влакът София-Варна при влизането в района на гара Калояновец, заяви по-късно пред bTV шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев. Преди катастрофата композицията е била управлявана от ранения помощник-машинист, а не от загиналия машинист - 38-годишният Венко Тодоров от Пловдив.
Рано сутринта в неделя три от вагоните на композицията бяха махнати от релсите. Оказа се, че има разрушени релси и част от оборудването, обясниха от компанията. Щетите от кървавия инцидент са около 2 млн. лева.
Предстои ремонт на чисто новия железопътен път, който беше пуснат в експлоатация преди едва два месеца. Охранителна камера от намиращ се наблизо обект е заснела инцидента. Кадрите са иззети от полицията.
Данните, установени при разследването, показват, че влакът се е движел от запад на изток. В 15.20 часа обаче, когато слънцето бие много ниско, то е заслепило втория машинист и той не е могъл да види, че жп светофарът му показва зелена и жълта светлина. Това означава, че влакът трябва да отбие в друг коловоз и няма да продължи направо. Така машинистът не е разбрал, че трябва да намали скоростта от 100 на 40 км/ч, каквато е скоростта при отклоняване на движението. Железният път автоматично отклонява композицията и така се стига до инцидента – центробежните сили изхвърлят локомотива и четирите вагона след него. Те ще бъдат рязани на място за скрап.
Опит за разчистване
На гара Калояновец пристигна танков влекач на Българската армия, който имаше за цел да изтегли смачкания до неузнаваемост локомотив от релсите, но не успя, предаде БГНЕС.
Около час беше необходимо да пристигне тежката верижна машина на мястото на целта си. За нещастие обаче въжето, с което беше завързан локомотивът и бе направен опит да бъде изтеглен, се скъса като конец.
Според специалисти от армията, този танков влекач има мощност да тегли до 80 тона, колкото тежи и локомотивът на дерайлиралата композиция. Операция на военните се оказа неуспешна. В крайна сметка, около 14,30 ч железопътната линия в района на гара Калояновец бе разчистена и напълно освободена за движение на влакове. (вижте снимки тук!)
Ранените се възстановяват
Междувременно от болницата в Стара Загора информираха, че е готова експертизата от аутопсията на загиналия машинист. „Съдебните лекари констатират тежка травма в гръдната клетка, но без съпътстващо заболяване като инфаркт или инсулт”, заяви пред bTV Петрана Чакърова, директор на болницата.
Вследствие на тези данни отпада версията за получен от машиниста инфаркт непосредствено преди дерайлирането на влака.
В лечебното заведение все още има настанени пострадали, които постепенно се възстановяват.
Най-тежкият жп инцидент за последните две десетилетия стана около 15.17 часа в съботния ден на входните стелки на гара Калояновец. Дерайлираха локомотивът и първите четири вагона от състава на бързия влак от София за Варна.
В композицията са пътували около 160 пътника. Загина машинистът на влака, а 14 души бяха ранени. Те бяха извозени с линейки до болниците в Стара Загора и Чирпан.