От седмица Веселин Алучиев не e със семейството си. Наложило им се е да наемат квартира в Смолян, въпреки че селото им е на едва 4 километра от града. Делят ги тонове камъни: „Затова рискувам, минавам оттук, за да отида, да ги видя, за да остана с тях тази вечер”.

Мъжът ще прекара първа вечер със семейството си от близо седмица. Срещат се на мястото, където ги разделя, там където свърша пътят. От опасния участък тръгват към Смолян, където е временният им дом.

„Много хора, които имат апартаменти в Смолян – жените останаха да живеят там. Мъжете са на работа тук. И са разделени. От една неделя много семейства, поне десет семейства, са разделени в това отношение. Събират се само в събота и неделя”, разказа кметът на с.Търън Явор Говедаров.

Снимка: bTV

Преди десет дни скалните късове блокират основния път Смолян-Мадан, както и достъпа до околните села. От тогава над 3 хиляди души са откъснати от Смолян.

Въпреки че работят едва на няколко километра от града, за да стигнат навреме за работа, Румяна Сердарова и Захари Малянков тръгват призори от дома си в село Търън.

На Захари разчитат и други жени. По пътя за Смолян колата спира и за да качи и ученик. След няколко километра оставят автомобила в единия край на свлачището. От там вървят пеш през опасния участък. Признават, че ги е страх.

От другата страна на свлачището се качват в другия автомобил на семейството. Румяна и Захари стигат до работа с риск за живота си и след час и половина път. Преди камъните да блокират пътя са стигали за десет минути.

Преминаването през затворения път е забранено, не само за автомобилите, а и за хората. Въпреки това десетки рискуват и преминават под надвисналите скали. И докато някои имат две коли, които да оставят от двете страни на свлачището, на други им се налага да извървят пътя до Смолян пеша.

Снимка: bTV

Единственият път, който им остава е през Рудозем и Смилян. Той обаче е с 50 километра по-дълъг и е обсипан с дупки. Ако се наложи линейка да мине оттам, ще и трябва повече от час, за да стигне до дома на Росица Иванова в Тикале. Жената е астматик и едвам диша, но решава да тръгне пеш до най-близката болница.

Пътят Смолян-Мадан е част от републиканската мрежа и води до границата ни с Гърция. До преди дни на него са разчитали стотици коли и камиони. Днес път няма. Оборотът на крайпътните заведения е спаднал значително. Откъснатите от Смолян села днес са призрачни.

Снимка: bTV

От дни аптеката в село Търън не работи. Фармацевтът живее в Смолян и отказва да рискува, за да стигне на работа. Затова д-р Данчо Гаджалов, който е единственият личен лекар  на откъснатите села, носи лекарства от града всяка сутрин.

Снимка: bTV

В тези села живеят предимно млади семейства. Част от децата не ходят на училище. Фирмите не работят.

Напрежението расте, хората обмислят протести. Категорични са – така не може да се живее.

Свлачището е с безпрецедентни размери – обхваща площ от 20 декара и е най-мащабното върху главен път в страната. За да разберем защо се свличат скалите, се присъединяваме към екипа от геолози, които обследват терена. Според тях липсата на отстъп, обилните валежи и снеготопенето са довели до бедствената ситуация.

Във всеки един момент парчетата земя, върху които се намират далекопровод и водопровод, могат да се откъснат от склона и да причинят още по-големи проблеми. Освен без път, селата могат да останат без ток и вода.

Снимка: bTV

„Нещата показват активност на свлачищния процес. Все още има локални обрушвания. Така че опасността, както за хората, така и за автомобилите е много голяма. Не бих препоръчал отваряне на пътя в никакъв случай. Още повече, че отварянето на пътя е свързано с изземването на скалните маси, които играят изключителна важна роля…ако ние отнемем тези скални маси означава да го активираме”, категоричен е доц. Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет.

Укрепването на трасето ще продължи повече от половин година и ще струва 7 милиона лева. Дотогава пътят ще остане затворен.

„Дори малки вибрационни процеси, могат да предизвикат още по-голямо разрастване. Не можем да поемем риск за здравето на преминаващите..можем да го разчистим още утре, но няма решим нищо с това. Напротив ще създадем предпоставка за рискови ситуации и човешки жертви, затова искаме да направим цялостен проект и укрепване на терена”, категоричен е строителният министър Николай Ненков.

Снимка: bTV

Дотогава хората от откъснатите села ще преминават по нов обходен маршрут, който тепърва се изгражда. Амбициите на властите са отсечката от километър и половина да бъде готова в рамките на следващите десет дни. Хората обаче смятат, че ще останат заложници на свлачището поне още месец.

Валентин Кръпчев и днес преминава през свлачището с малката си дъщеря Ванеса. Бащата разказва, че още през декември миналата година скални късове падат на пътя. Веднага подава сигнал до Пътната агенция. Пише, че „целият склон се е отцепил и може да стане голяма беля”.

Отговорили му, че участъкът се наблюдава от АПИ. Според него сега виждаме резултата от липсата на навременни мерки: „Безхаберие!”.

Според регионалния министър обаче, свлачището се е активизирало едва преди седмица: „По 90 процента от направлението Смолян-Мадан имаме подобни процеси, които по никакъв начин не предначертават и не водят до подобни кризисни ситуации... държавата ще отреагира, тя отреагира още в началото бързо”.

Снимка: bTV

През 2009 г. се прави рехабилитация на пътя, още тогава експерти препоръчват теренът да се укрепи. Зам.-областният управител лаконично коментира, че не знае защо не са били предприети мерки – тогава не бил на този пост.

Целият район на пътя Смолян-Мадан е рисков. Във всеки един момент може да се случи ново свличане. И сега се виждат паднали скални късове.

„Като това свлачище още в момента има 2-3, които се движат и те са по протежението на целия път от Смолян до Черна. Въпрос на време е, кога ще се активират и ще тръгнат. Казвам го съвсем ясно и отговорно в близко време, ще станат още свлачища”, категоричен е кметът на Търън Явор Говедаров.

Снимка: bTV

Доц. Стойнев посочва, че свлачищата са характерни за Родопите и скалите са силно напукани и при голям наклон на терените има риск за всяка инфраструктура.

И ако Смолян е административно е създаден преди 60 години, обединявайки три селища- Устово, Райково и Смолян, то днес природата ги е разделила. Местните обвиняват не само природата заради това, че се оказват разделение от семействата си, но и онези, които е трябвало да следят състоянието на пътя.