Липса на финансов ресурс – така управителят на „Пътна инфраструктура” инж. Лазар Лазаров обясни пред bTV невъзможността на агенцията да ремонтира третокласните пътища в страната, където ежедневно, заради дупки или други неизправности на пътната настилка, се стига до катастрофи.
Именно такъв е случаят с пътя за варненското село Езерово, където преди дни при тежък инцидент загинаха две жени, а трета е в болница. Въпреки че АПИ излезе със становище, че смятаната за отговорна голяма дупка на платното не може да бъде категорично определена за виновника зад катастрофата, Лазаров коментира, че „голяма част от пътната мрежа у нас за съжаление е в такова състояние, а усилията са за подобряване”.
„Още декември е възложено да бъде изкърпен пътят. Но заради падналия сняг нямаше как това да стане, заложен е този път за рехабилитация тази година. Става въпрос за
третокласен път, който не е виждал ремонт повече от 30 години”, добави управителят на Пътната агенция.
По думите му за „изкърпване” на цялата пътна мрежа в България са необходими 1 милиард лева, а приходът от винетни стикери възлиза на едва 205 млн. лева.
„50 млн. лева е само зимното поддържане, 20 млн. е издръжката на цялата система – основни и аварийни ремонти, 50 млн. остават за кърпене, а трябва общо 1 милиард, няма как да станат нещата с магическа пръчица”, каза още Лазаров и добави, че строителството на нови пътища и магистрали сега е приоритет. „Ако те не се направят, ще си кърпим во веки веков. Причината – товарният трафик, който разваля пътищата, сега се движи хаотично – по селски участъци и места с по-малко трафик. Искаме този трафик да го качим на магистралите”.
Според пътния експерт наистина има разлика между новата и старата част на АМ „Тракия”, но за реабилитирането на старата няма пари. „70 млн. лева струва рехабилитацията на тези 70 км, но бюджетът ни беше отказан в НС миналата година. Затова парите няма да стигнат и за още около 45 км стари участъци от АМ „Хемус”, които са както на територията на Варна и Шумен, така и на София”.
Шефът на АПИ обобщи, че около 140 съдебни дела се водят срещу управляваната от него структура и фирмите подизпълнители. „Основно застрахователни дружества ни съдят за разбити коли и лоши пътища, болшинството от делата са спечелени”.