1 USD
1.83853 BGN
Петрол
Bitcoin
$62,342.7

За българите е по-важно доверието в банката, отколкото лихвените проценти

Финанси

След кризата в КТБ и нестабилността през последните месеци

Обслужването и доверието в банката са по-важни за българите от лихвените проценти. Така са се променили нагласите към банковата сфера на клиентите у нас след кризата в КТБ и нестабилността през последните месеци.

Изследване на Клиент „Х” показва, че за първи път хората се интересуват повече от стабилността на банката, отколкото от парите си. За цели 77% от българите най-важно е доверието в банката, толкова хора залагат и нас бързото и качествено обслужване. Едва след това се нареждат ниските лихви по кредитите и ниските такси.

А това са теми, които засягат почти всички българи: четирима от пет имат банкова карта, всеки втори у нас има разплащателна сметка. Потребителски кредит ползват 1/4 от българите, а още 10 на сто имат овърдрафт или изплащат жилище.

Валери и Милена днес подписват ипотечния си кредит. От дълго време искали жилище, но чак сега се решили. С месеци обикаляли от банка в банка и вместо да получават отговори, виждали все повече проблеми.

„Нестабилността на банковата система в България и високите лихвени проценти, които поддържат банките”, казва Валери Димитров. „При нас по-скоро беше да разгледаме и наберем оферти и да преценим коя оферта е най-подходяща за нас и най-удовлетворява нашите изисквания”, допълва и Милена.

1/3 от парите на КТБ, които една от банките е трябвало да разпредели, са си останали в нея. Тук отчитат ръст в депозитите въпреки минималната лихва. Не се наблюдава отлив от банкови услуги, но се усеща, че българите са станали по-предпазливи.

„Има малък, не мога да кажа спад, но по-ограничено ползване на кредити, било то при физическите лица или фирмените кредити, т.е. по-малки размери, все пак хората станаха по-разумни”, обяснява Виолина Маринова, председател на управителния съвет на банка.

Хората все повече се ослушват за това какво се говори за тяхната банка, показва още изследването. Наблюдава се повишаване на лоялността – клиентите се доверяват на банки, към които са били в миналото и са получили коректно отношение.

„Факт е, че хората, когато им предложат много добри условия по депозити вече са доста по-несигурни и подозрително гледат на банката”, отбелязва Юлияна Горанова от Клиент „Х”.

Анализът показва още, че доверието към българските и гръцките банки съществено намалява за сметка на западните, които имат клонове в много страни, освен България.

И още – все по-малко хора се редят на опашки в банките, защото всеки четвърти превежда пари и разплаща онлайн, а 9% от клиентите ползват SMS и телефонно банкиране.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии