1 USD
1.83853 BGN
Петрол
Bitcoin
$62,342.7

Всеки трети клиент бави плащания

БГ Бизнес

Фирмите обаче били толерантни

Близо една трета от клиентите на българските компании бавят плащания към тях, а това увеличава междуфирмената задлъжнялост. Проучване показва, че бизнесът е изключително толерантен към дължимите фактури.

Оказва се, че половината от фирмите у нас не знаят колко точно имат да получават от клиентите си. Причината - нямат ясна дефиниция, кога реално започва просрочието.

Все пак, в най-масовия случай срокът за плащане на фактура у нас е 2 месеца. Бизнесът обаче е склонен търпеливо да изчака още близо половин година преди да предприеме по-категорични действия по събиране на вземанията си.

Анализът на фирмите, които събират дългове, показва, че една трета от бизнеса има да взема средно по 84 000 лева забавени плащания от всеки клиент. Така всяка година те отписват като несъбираеми около 100 000 лева.

Длъжниците често нямат пари

Най-сериозни остават дълговите проблеми в строителството, транспорта и търговията.

Основната причина поради която фирмите трупат дългове помежду си остават финансовите затруднения. Оказва се, че едва 1/3 от предприемачите проучват предварително клиентите си, това обаче е една от стъпките за да се избегне рискова сделка.

Анализи на фирмите за събиране на вземания показват, че ако до 9 месеца дългът не бъде погасен, той в повечето случаи се оказва несъбираем.

Всеки бизнес е засегнат

Макар и специфичен, рекламният бизнес не е подминат от забавените плащания. Собственик на една такава агенция разказва, че масово клиентите поставят условие за така нареченото отложено плащане - т.е. до три месеца след извършване на услугата. Така на практика фирмите изпълнители често кредитират клиентите си.

„На хартия имаме много пари, но в действителност те не са постъпили при нас от месеци и това естествено ни създава затруднения, защото имаме преки разходи, които няма как да избегнем като заплати, наем на офис режийни и т.н”, обяснява Десислава Олованова.

Твърде сме либерални

Според фирмите събирачи на дългове, бизнесът е твърде толерантен към неплатените фактури.

„България е една от страните с най-висока бройка на фалирали и компании в несъстоятелност. Това със сигурност има отражение, парите са кръвта на всеки бизнес”, категорична е Района Миткова от агенция за събиране на вземания.

Все пак има и положителни тенденции - бизнесът вече проучва клиентите си и не приема поръчки на всяка цена.

„Може би ние се научихме да бъдем предпазливи да си подбираме клиентите и да се презастраховаме с предварителни плащания и договори”, казва Олованова.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии