От юни застрахователите са длъжни да подават данните от произшествията на клиентите си към Гаранционния фонд. Въвеждането на така наречената система „бонус – малус” обаче все още е далеч.

Татяна Вълкова сяда зад волана всеки ден. Има книжка от 12 години, без инциденти. И тя като много други изрядни водачи не е съгласна да плаща същата задължителна застраховка, както рисковите шофьори.

„Би следвало добрият водач да има преференции, но те са само и единствено, когато вие сте редовен клиент на една компания. Когато отиде в друга компания, те отпадат”, казва Татяна.

Според бранша застрахователите са готови да предоставят информацията за клиентите си, но държавата не е готова със системата.  

„Почти всяка европейска държава го ползва, а по техни данни, статистиката им е, че с 20% са им намалели ПТП-тата след това”, обяснява застрахователният брокер Георги Андонов.

Според Комисията за финансов надзор данните, които застрахователите подават, не винаги са коректни. А за да се въведе задължително системата – който кара рисково, да плаща по-скъпо, абсолютно цялата информация трябва да е коректна, казват от регулатора.

„За да може системата да работи добре и да няма несправедливо наказани с по-висока премия или обратното водачи, трябва да е гарантирано, че това са абсолютно верни данни във всеки един момент”, заяви Ралица Агайн, „Застрахователен надзор”, КФН.

Така за пореден път въвеждането на системата „бонус – малус” остава за следващата година.