600 служители повече работят в поделение "Товарни превози" БДЖ. Толкова е и излишният персонал на поделение "Пътнически превози". Това обяви екипът на Министерството на транспорта по време на брифинг, на който министърът на транспорта, съобщенията и информационните технологии Ивайло Московски представи План за оптимизация на железниците до 2020 г.

Московски подчерта, че въпреки предвидената мярка за оптимизация на дейностите, това не означава започване на масови съкращения. Намаляването на числеността на персонала ще се осъществи чрез пенсиониране на служителите, както и чрез естественото текучество.

Предвидени са огромни инвестиции

Освен това държавата ще иска разрешение от Европейската комисия да подпомогне БДЖ с 300 милиона лева. В новата стратегия за развитие на държавната железница има и оптимистичен, но и песимистичен вариант.

Предвиждат се огромни инвестиции от порядъка на милиард за развитието на печелившите и перспективни жп-линии като тази от София до Варна и Бургас и от Европа за Гърция и Турция.

Но има и песимистичен сценарий.Ако малките губещи линии като Септември - Добринище например, който на година носи пет милиона лева загуби не бъдат взети на концесия или от общините, те ще бъдат закрити.

В най-добрия вариант се предвижда и купуването на 30 нови електрически мотриси.

5 мерки за бъдещето на БДЖ

План за оптимизация на железниците за периода 2015 - 2020 г. включва 5 мерки. Освен оптимизирането на процесите и дейностите, през следващите години транспортното министерство е предвидило минимални инвестиции от 210 млн. лв. За сметка на това държавата ще похарчи 430 млн. лв. за обновяване на парка. С тези пари се очаква да бъдат закупени 15 нови електровлака.

Стратегическо място сред мерките за подобрение заема и развитието на информационните системи. За разлика от Унгария, където железницата разполага с 14 информационни платформи, БДЖ разполага едва с 4 такива.

Един от основните проблеми на железницата са и натрупаните задължения през годините. При добро изпълнение на подготвения план, държавата ще трябва да я субсидира с близо 134 млн. лв., а при песимистичен – с двойно повече или близо 300 млн. лв. През следващите години ведомството е предвидило и изчистване на задълженията между „БДЖ” – ЕАД и НК „Железопътна инфраструктура”. Към настоящия момент те възлизат на 75 млн. лв.

За оптимизиране на структурата ще бъдат използван капацитетът от ненужни сгради, вагони и локомотиви. Стойността на активите се изчислява на 69 млн. лв.

Планът за оздравяване на БДЖ е отворен и винаги могат да бъдат предлагани нови мерки, които да водят до подобряване на дейността железниците, каза Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ" ЕАД.

Предстои Планът за оптимизация на железниците 2015 - 2020 г. да бъде одобрен от транспортната комисия в Народното събрание. След това той ще бъде внесен за гласуване в пленарната зала. С готвените промени обаче, все още не е ясно с колко ще поскъпнат билетите.